Mikrofon Neuman tlm-102 (wersja tekstowa)

Pobierz napisy w formacie SRT
Pobierz napisy w formacie VTT
Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego prezentuje Tyflo Podcast.
Witam w kolejnym odcinku Tyflo Podcastu. Przed mikrofonem Kamil Kaczyński.
Powracamy dzisiaj do prezentacji sprzętu studyjnego, a dokładniej opowiem dzisiaj o mikrofonie marki Neumann o modelu TLM-102.
To już jest bardziej profesjonalny mikrofon. Takiego drogiego mikrofonu jeszcze Państwu nie prezentowałem.
Myślę, że dla osób, które jakoś tak już poważnie myślą o tym, żeby stworzyć domowe studio nagrań,
być może będzie to dobry wybór. I tutaj jeszcze tylko opowiem na początek, jak mam to wszystko skonfigurowane.
Tak jak mówiłem, mówię już w tej chwili do Państwa, do mikrofonu Neumann TL-M102.
Przede mną jest popfiltr. Ten popfiltr ma dokładnie model Everplay PS-01 Plus Platinum MPC-1BK plus filtr refleksyjny,
czyli właśnie kabina akustyczna, z tym, że nie ta kabina, którą prezentowałem kiedyś.
To nie jest Mozos, to jest Marantz SandShield i to wszystko jest podłączone do karty dźwiękowej Focusrite Scarlett 18 i 20.
Tu jeszcze napisane 3Gen, czyli pewnie kodzieże trzecia generacja, a na uszach mam słuchawki zamknięte.
Właśnie w tej chwili już mam słuchawki zamknięte, bo często prezentowałem z otwartymi, więc jeżeli były jakieś przesłuchy to bardzo Państwa przepraszam w poprzednich audycjach.
Teraz mam na uszach słuchawki zamknięte, firmy Beyerdynamik o modelu DT700PRO.
O tych poprzednich rzeczach, które wymieniłem też Państwu opowiem przy innej okazji,
ale dzisiaj skupmy się na mikrofonie Neumann TLM 102,
gdyż mikrofon ten jest bardzo fajny, to jest mikrofon studyjny wielkomembranowy,
Z tym, że jeżeli ktoś widział na przykład może jeżeli ktoś pamięta mikrofon Rode MT1 to on jest na grubość mniej więcej taki sam a na długość jest połowę tego,
czyli jest jak na mikrofon studyjny jak na mikrofon wielkomembranowy dosyć mały.
Unboxingu nie będę Państwu robił dlatego, że już to wszystko sobie podłączyłem, ale mam przed sobą pudełko.
Taki bardzo ładny karton, śliski, bardzo gruby, to nie jest karton jednokrotnego użytku, to jest w ogóle taki karton, który ma na bokach charakterystyczne, ukośne wycięcia, takie trójkątne, żeby go otworzyć od spodu jest języczek, który należy wyjąć i wieko się bardzo ładnie unosi.
I ten karton na górze jest oklejony, wyścielony taką pianką.
Po lewej stronie jest otwór, do którego wchodzi mikrofon.
Jest worek, do którego należy ten mikrofon włożyć.
A obok tej pianki jest taka tekturowa druga przegródka na uchwyt antywstrząsowy.
I to jest wszystko, co dostajemy z tym mikrofonem.
Tak więc tego kartonu nie warto wyrzucać, można w nim ten mikrofon przechowywać i karton ten może pełnić funkcję takiego case’u.
Tyle teorii, teraz przedstawię Państwu informacje o tym mikrofonie, jaki znalazłem na stronie sklepu Music Center.
Dosyć są takie ciekawe, rzeczowe i konkretne.
Adres strony https://musicsenter.pl
sklep.studio-nagran.mikrofony
wielkomembranowe.neumann.tlm
Tadeusz Ludwik Monika, myślnik102.pl
Powtórzę jeszcze raz dla pewności adres strony
https://musiccenter.pl.sklep.studio
myślniknagran.microfony
myślnikwielkomembranowe.neumann
myślnikTLM
myślnik102.pl
I tutaj co o nim mamy?
Neumann TLM-102 studyjny wielkomembranowy mikrofon pojemnościowy o charakterystyce kardioidalnej.
Charakteryzuje się niskim poziomem szumów własnych, dużą odpornością na wysokie poziomy ciśnienia akustycznego
i delikatnym podbiciem wysokich tonów zwiększającym prezencję wokali.
Mikrofon TLM-102 może być stosowany z szeroką gamą instrumentów takich jak gitara akustyczna, gitara elektryczna, kontrabas, bębny, instrumenty dęte drewniane i blaszane.
I tutaj, ponieważ tu są tylko takie ogólne informacje, zaraz przejdziemy do informacji szczegółowych,
dlatego tutaj jeszcze podam od razu cena tego mikrofonu, przynajmniej w sklepie Music Center.
Nie patrzyłem na cenę, ale no to i tak w momencie kiedy audycja się ukaże, może się to i tak zmienić i tak.
W każdym razie na dzień dzisiejszy, czyli na dzień 6 lipca 2023 roku,
na tej stronie jest napisane, że cena tego mikrofonu to jest 2599 złotych i tu jeszcze mam informację, że jest gwarancja 24 miesiące.
I teraz przechodzimy do opisu i do cech szczególnych.
I tutaj jest opis i są jakby podkategorie, czyli takie jakby nagłówki i te nagłówki są później bardziej rozwinięte.
Mały rozmiar, potężne brzmienie.
Najbardziej przystępny cenowo wielkomembranowy mikrofon Neumanna.
Prawdziwa jakość Neumanna w rozsądnej cenie.
Bardzo niski poziom szumów własnych, obsługa wysokiego SPL, bez prowadzenia zniekształceń,
zintegrowany pop shield, mały, inteligentny i wydajny.
TL-M102 zapewnia jakość Neumanna nawet w najmniejszym studiu.
Podobnie jak jego droższe rodzeństwo TLM-102 łączy w sobie techniczną doskonałość z pięknie zbalansowanym dźwiękiem dla jedwabistego wokalu, wyrazistych gitar i potężnych bębnów.
Dzięki kardioidalnej charakterystyce kierunkowej i zintegrowanemu ekranowi pop, TLM-102 daje ogromną przyjemność z użytkowania nawet dla początkujących muzyków.
Doskonałe wprowadzenie do brzmienia Neumanna.
Neumann TLM-102 jest najbardziej przystępnym cenowo wielkomembranowym mikrofonem pojemnościowym marki Neumann.
Oczywiście jest to prawdziwy Neumann zaprojektowany i wyprodukowany w Niemczech z wielką dbałością o każdy szczegół.
W porównaniu do droższych mikrofonów Neumanna TLM-102 jest ograniczony pod względem wielkości i funkcji,
ale Neumann nigdy nie pójdzie na kompromis w kwestii jakości dźwięku.
Pomimo przystępnej ceny TLM-102 ma niezwykle atrakcyjny wygląd
z błyszczącym chromowanym pierścieniem pomiędzy klasyczną stożkową kratką a słynnym diamentem Neumanna.
Elegancki wygląd, przemyślana technologia.
Neumann TLM-102 brzmi tak samo elegancko jak wygląda.
Jego nowo opracowana kapsuła pojemnościowa z dużą membraną
ma wszystkie cechy, które uczyniły mikrofony Neumann
pierwszym wyborem w studiach nagraniowych na całym świecie.
Czysty i skupiony dźwięk z doskonałą definicją.
Dzięki niezwykłej liniowej reakcji w całym środkowym paśmie TLM-102
jest w stanie uchwycić autentyczny charakter każdego głosu lub instrumentu.
wzmocniony lekkim podbiciem w okolicach 10 kHz dla jedwabistych, wysokich tonów.
TL-M102 ma również przepiękny low-end wzbogacony o dobrze kontrolowany efekt bliskości wielkomembranowej kapsuły kardioidalnej.
Przyjemność dla każdego wokalisty.
Techniczne osiągi TL-M102 są również imponujące.
Jego poziom szumów własnego wynoszący zaledwie 12 dB
jest znacznie niższy niż szum otoczenia nawet w bardzo cichym pomieszczeniu.
Jednocześnie TL-M102 jest w stanie poradzić sobie z ekstremalnymi poziomami
ciśnienia akustycznego do 144 decibeli bez zniekształceń.
Jako członek rodziny TLM, TLM-102 jest wyposażony w
beztransformatorowy stopień wyjściowy, co oznacza mocny bas nawet
przy najwyższych poziomach sygnału oraz bardzo bezpośredni
dźwięk bez strat przesyłowych. Potężny dźwięk dla małych studiów.
Dzięki ogromnemu zakresowi dynamiki 132 dB i niezwykle jednolitej charakterystyce kardioidalnej przetwornika
Neumann TLM 102 jest bardzo łatwym w użyciu mikrofonem dla studiów domowych i profesjonalnych,
a także do wymagających zastosowań na żywo.
Jego pozbawiony koloryzacji dźwięk i szybka reakcja transientów sprawiają,
że TLM-102 jest doskonałym wyborem dla wokali męskich i żeńskich,
jak również szerokiej gamy instrumentów takich jak gitara akustyczna,
gitara elektryczna, gitara basowa, kontrabas, perkusjonalia,
bębny, instrumenty dęte drewniane i blaszane.
Neumann TL-M102 to prawdziwy wół roboczy dla każdego małego studia.
Kompaktowy mikrofon z prawdziwą wielkomembranową kapsułą Neumanna.
Jednolita charakterystyka kardioidalna.
Beztransformatorowe układy scalone dla obsługi wysokich SPL bez zniekształceń.
Bardzo niski poziom szumów, delikatne podbicie wysokich tonów.
Zintegrowany ekran pop.
I tu jest jeszcze oczywiście specyfikacja, ale ja tutaj wybiorę najważniejsze informacje,
żeby niektórych źle nie przeczytać.
Bardziej zainteresowanych zapraszam na stronę, którą podałem na początku audycji.
Zasada działania akustycznego, przetwornik gradientu ciśnienia,
charakterystyka kierunkowa, kardioidalna,
zakres częstotliwości od 20 Hz do 20 kHz,
Ekwiwalentny poziom szumu CIR 21 dB.
Ekwiwalentny poziom szumu ważony 12 dB.
Tutaj jest oczywiście cała specyfikacja, ale ja już nie będę czytał, żeby niektórych danych nie przeczytać źle.
Jeżeli ktoś będzie bardziej zainteresowany, to zapraszam na stronę, którą podałem wcześniej.
Powiem tylko, że oczywiście mikrofon jest pojemnościowy, wielkomembranowy, złącze XLR trójpinowe, waga około 210 g, średnica 52 mm i długość 116 mm.
I teraz, tak jak wspomniałem, ten mikrofon jest za ekranem akustycznym, ale ekran akustyczny też może zbierać dodatkowe zakłócenia.
I teraz zdejmę słuchawki i siedzę na wprost z mikrofonu, ale ja się teraz odwrócę.
Teraz jestem po lewej stronie, teraz jestem po prawej stronie, teraz jestem z tyłu.
I teraz jestem tak, jak być powinienem i teraz przez chwilę nic nie będę mówił.
Tak, żeby Państwo mogli usłyszeć sam poziom szumu. Start.
Teraz wyjąłem mikrofon, trzymam bezpośrednio przed ustami i teraz tak wygląda nagranie,
kiedy jest bezpośrednio do karty dźwiękowej podłączony i nic poza tym.
Ja może teraz trochę podejdę, spróbuję go wystawić przez okno i zobaczę u Państwa, jak będzie zbierał.
Tylko zobaczymy, czy coś będzie się za oknem działo.
Właściwą stronę mikrofonu trzymam za oknem, mówię do tyłu mikrofonu.
Wiatr zawiął, nie wiem, czy będzie. Tak, teraz zaczął wiatr wietrzyć trochę.
Ok, teraz proszę Państwa zamknę okno i posłuchamy próbek takich podobnych jak słuchaliśmy w przypadku poprzednich mikrofonów, z tym, że ponieważ mikrofon jest na mono, więc ja to też zmonofonizowałem i puszczę na jednym głośniku.
Oryginału nie będę prezentował, dlatego że to jest bardzo podobne do tego co kiedyś prezentowałem.
Dźwięk wybuchu.
Dźwięk wybuchu.
Dźwięk wybuchu.
Dźwięk wybuchu.
Dźwięk wybuchu.
Dźwięk wybuchu.
Dźwięk wybuchu.
Dźwięk wybuchu.
Dźwięk wybuchu.
Dźwięk wybuchu.
Dźwięk
Kolejny dźwięk
DŹWIĘK PRZEWIJANIA
DŹWIĘK PRZEWIJANIA
DŹWIĘK PRZEWIJANIA
Teraz proszę Państwa podłączę mniejszy mikrofon do rejestratora Olympus LS100 i przejdę się w kilka miejsc.
Teraz proszę Państwa trzymam podłączony do Olympusa LS100 mikrofon Neumann TLM102 i brzmi to mniej więcej w ten sposób.
Mikrofon trzymam przed ustami na rozpiętość palców rozszerzonej dłoni i łatwo można zorientować się, w którą stronę do niego trzeba mówić,
bo jak wiemy, nie mówi się do mikrofonu pojemnościowego tak jak do dynamicznego, bo do dynamicznego to byłoby tak, to nie, tylko mówi się do przedniej membrany.
A tutaj łatwo sprawdzić, jak jest przednia membrana, dlatego że z przodu na obudowie jest taki jakby znaczek wyczuwalny, można się łatwo zorientować.
Teraz mówię poprawnie, a teraz mówię do drugiej membrany mikrofonu, czyli niepoprawnie, ale teraz będę mówił poprawnie.
i tak to, proszę Państwa, wygląda.
Mikrofon jest mikrofonem pojemnościowym,
ale jak na mikrofony pojemnościowe jest bardzo mały.
Teraz ja przejdę się z tym mikrofonem w kilka miejsc
i zobaczę Państwa, jak on zbierę.
Mikrofon, jak już Państwu mówię,
jest mikrofonem standardowo lektorskim, studyjnym
do zamocowania w kabinie akustycznej,
do czytania książek, do pracy lektora i ten mikrofon będzie miał finalnie tutaj przeznaczenie,
ale ponieważ jest lekki, jest bardzo poręczny, postanowiłem dla próby go użyć w terenie.
Teraz wejdę z powrotem na górę i wyjdę proszę Państwa na balkon.
Teraz mikrofon skierowałem za balkon, tak żeby się ptaki nagrały i ja teraz mówię do tyłu mikrofonu.
Teraz mówię do przodu mikrofonu, teraz mówię do lewego boku, teraz do prawego boku, a teraz do tyłu chwilę tak postoję.
Wiatr wieje, mikrofon nie ma w zestawie żadnej osłony przeciwwiatrowej, co mnie trochę dziwi, ale nie ma.
ale widocznie producent wyszedł z założenia, że po prostu mikrofon jest mocowany w kabinie lektorskiej tak, żeby był zamocowany za popfiltrem
i pewnie dlatego jest rozwiązane to w taki, a nie inny sposób
Wracam teraz na miejsce
Teraz, proszę Państwa, jak Państwo słyszą, znajduję się w innym pomieszczeniu całkiem.
Akurat jest włączone radio, bo chcę pokazać, jak mikrofon będzie zbierał.
Ustawiłem trochę inaczej Olympusa LS-100, gdyż wcześniej ustawiłem głośność…
Oczywiście głośność jest manualna cały czas, ale wcześniej ustawiłem głośność tak na mniej więcej tyle ile trzeba, ale czułość mikrofonu zrobiłem wysoką, a ponieważ teraz będę w miejscach gdzie będzie większy hałas na wszelki wypadek zrobiłem niską czułość i zmniejszyłem gain, ale odpowiednio ustawiłem w miarę głośność.
Mikrofon nie ma w zestawie owiewki, w związku z czym zrobię trochę testów, wykorzystam LOCAT filtr, który jest w Olympusie LS100 i po prostu nagram kilka próbek.
Teraz mam wyłączony, wyłączony mam filtr, a później włączę filtr, teraz mam wyłączony filtr, mikrofon naturalnie zbiera tak jak powinien być.
No ponieważ nie ma owiewki, a z pop-filtrem nie będę przeszkodził, to włączę locat-filtr w Olympusie i zobaczymy, bo ten mikrofon naprawdę proszę Państwa jest bardzo fajny.
O, tu podchodzę. Akurat jest wentylator. Może zawiecz wiatr, jeżeli tak, to przepraszam.
I teraz będę się udawał w miejsce, tam gdzie zawsze jeszcze drzwi otworzę.
Zamknę. Otworzę jeszcze raz. Może przekieruję kierunkowość na drzwi.
Teraz się odwróciłem, mikrofon odwróciłem o 180 stopni i zamykam drzwi, czyli jest na drzwiach.
Otwieram i teraz cały czas trzymam mikrofon 180 stopni, a jest odwrócony na tło.
Jest okres wakacyjny, więc generalnie, jest okres wakacyjny, więc generalnie jest cisza.
Ale może odwrotnie niż w swoją stronę zrobię.
Otwieram toaletę, woda, suszarka, mikrofon, w suszarce jest fotokomórka, a może udaje się w stronę windy.
Czekam na windę, mikrofon jest skierowany w stronę windy, proszę Państwa, dlatego słychać trochę gorzej.
Teraz jest, albo jest powrotem skierowany w stronę windy, bo właśnie przyjechałem.
I zjazd na dziedziniec.
Wentylator.
Dzwonek.
Ok, żeby ktoś nie myślał, że coś się dzieje.
Wentylator w sumie można zostawić.
Już wyłączę, bo zaraz będę wysiadał.
Winda już się zatrzymała.
I teraz muszę ustawić się w stronę tych drzwi.
Jestem, proszę Państwa, na dworze, ale nic się szczególnego nie dzieje.
Teraz mam ustawiony mikrofon, tak jak mówiłem, nic nie mam zmieniony.
Niemniej jednak spróbuję teraz przestawić się na filtr 100 Hz i pokazać Państwu jak to będzie brzmiało.
I teraz proszę Państwa mam filtr 100 Hz i tak to brzmi.
Zasymuluję wiatr.
Nie mam słuchawek na uszach, ale tak nagrywam na wyczucie mniej więcej.
Wydaje mi się, że powinno być dobrze.
I teraz przestawię filtr na 300 Hz.
Tam się coś dzieje z tej strony, to jeszcze skieruję mikrofon w tę stronę.
Tak, myślę, że teraz można się skierować na 300 Hz.
Teraz ustawiłem na 300 Hz i akurat zaszło wiać lekki wiatr.
Wieje lekki wiatr, aczkolwiek 300 Hz to jest już głównie do nagrywania samej mowy, więc ja tutaj, bo teraz akurat nawet fajnie, wiatr zaczął wiać, ja tutaj do Państwa mówię, to tak to brzmi, tak to działa, a jak będę, a w drodze powrotnej włączę filtr 100 Hz, bo nie warto nagrywać przestrzeni na 300 Hz.
Jedynie, co mogę zrobić, to mogę spróbować przywołać windę, ale tylko przywołać i wsiąść i wysiąść.
tak naprawdę, czy zjechać może jedno piętro tylko.
Teraz jestem, proszę Państwa, ustawiony, mam filtr na 300 Hz
i zaraz zobaczymy, czy winda w miarę szybko przyjedzie.
Jak przyjedzie to wsiądę tylko i wysiądę, a później cały powrót ustawi się, proszę Państwa, na 100 Hz.
No i jeszcze mówię, póki… o już przyjechała, to teraz właściwie to zamknę i otworzę na tym samym piętrze.
Zobaczcie, czy tak się da.
Da się.
No i się nie otwiera.
Jeszcze raz nacisnę.
O, już się otwiera, dobrze.
Wychodzę z powrotem i teraz przełączam z powrotem na filtr 100 Hz
i będę powoli wracał na miejsce.
Już jest na 100 Hz.
Blokuję klawiaturę i rejestrator.
Wchowam do kieszeni.
OK. Nie wiem, czy winda pojechała, czy nie.
Nie, nie pojechała. Już jest.
Można wsiadać, można wchodzić.
Już teraz mikrofon skieruję na głośnik windy z którego będzie komunikat.
Już to zrobiłem.
Teraz jestem po przeciwnej stronie mikrofonu.
A jeszcze pokażę, zapamięć się jak mikrofon zbiera.
Teraz mówię do przodu mikrofonu.
Teraz mówię do tyłu mikrofonu.
Teraz mówię do lewego boku mikrofonu.
Teraz mówię do prawego boku mikrofonu.
Teraz mówię do tyłu i z tyłu zostanę.
Włączę wentylator.
Włączę dzwonek.
Akurat był komunikat, już dojechałem.
To ja teraz odwracam się
we właściwą pozycję.
O kurcze, winda się nie otworzyła, czy jak?
A nie, już jestem.
I teraz, tak jak wspomniałem, jest 100 Hz.
Będę się kierował w stronę toalet.
Mikrofon odwrócę o 160 stopni, mówię do tyłu mikrofonu.
Woda. Suszarka.
Ta suszarka przerywa, proszę Państwa, dlatego że jedną ręką trzymam mikrofon, a drugą jestem przy suszarce, trzymam rękę, bo jest fotokomórka.
Teraz mikrofon mam przed ustami, tak jak powinienem, właściwie teraz mam, tak jak powinienem, bo chciałem zagłuszyć suszarkę, żeby Państwu powiedzieć.
Teraz suszarka, a teraz mówię odwrotnie do mikrofonu, żeby nie słychać tak.
No dobrze.
Teraz mówię odwrotnie do mikrofonu.
Chodziło mi o to, żeby pokazać w hałasie.
Wychodzę.
Cały czas przypominam, że ustawiony jest na 100 Hz.
Filtr.
W sali zaraz akurat będzie wiatrak.
to będzie można się przekonać z wentylatorem i jest włączone radio.
A teraz tak naprawdę jestem przy samym wentylatorze i włączę go na maksa proszę Państwa.
A filtr jest proszę Państwa na 100 Hz. Zaraz będzie przekręcał się w odpowiednie miejsce i zawieje.
Teraz bezpośrednio wieje w mikrofon tak naprawdę.
Była to prezentacja mikrofonu Neumann TLM 102.
To wszystko w dzisiejszej audycji.
Dziękuję już Państwu za uwagę. Do usłyszenia.

Wszystkie nagrania publikowane w serwisie www.tyflopodcast.net są dostępne na licencji CreativeCommons - Uznanie autorstwa 3.0 Polska.
Oznacza to, iż nagrania te można publikować bądź rozpowszechniać w całości lub we fragmentach na dowolnym nośniku oraz tworzyć na jego podstawie utwory Zależne, pod jedynym warunkiem podania autora oraz wyraźnego oznaczenia sposobu i zakresu modyfikacji.
Przekaż nam swoje 1,5% podatku 1,5 procent Logo FIRR Logo PFRON Logo Tyfloswiat.pl

Czym jest Tyflopodcast?

Tyflopodcast to zbiór instrukcji oraz poradników dla niewidomych lub słabowidzących użytkowników komputerów o zróżnicowanej wiedzy technicznej.

Prezentowane na tej stronie pomoce dźwiękowe wyjaśniają zarówno podstawowe problemy, jak metody ułatwienia sobie pracy poprzez korzystanie z dobrodziejstw nowoczesnych technologii. Oprócz tego, Tyflopodcast prezentuje nowinki ze świata tyfloinformatyki w formie dźwiękowych prezentacji nowoczesnych urządzeń i programów. Wiele z nich dopiero znajduje sobie miejsce na polskim rynku.

Zapraszamy do słuchania przygotowywanych przez nas audycji i życzymy dobrego odbioru!

Tematyka

Pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych