Mikrofon Neumann KU-100 (wersja tekstowa)
Pobierz napisy w formacie SRT
Pobierz napisy w formacie VTT
Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego prezentuje Tyflo Podcast.
Witam Państwa przed mikrofonem Kamil Kaczyński.
W dzisiejszej audycji zaprezentuję Państwu
profesjonalny mikrofon marki Neumann o modelu Q100.
Z tym, że to nie jest litera Q tylko K U myślnik 100.
Mikrofon jest binauralny, wygląda jak ludzka głowa i jest dosyć ciekawy i specyficzny, co, jak to zaraz o nim opowiem.
Mikrofon jest bardzo ceniony, bardzo polecany przez inżynierów dźwięku, przez realizatorów wszelkiego rodzaju, szczególnie do nagrywania.
w różnych takich aspektach, gdzie liczy się odwzorowanie, jak najwierniejsze odwzorowanie miejsca, w którym dokonujemy tych nagrań.
Oczywiście są na rynku mikrofony za kilkaset złotych binauralne w kształcie słuchawek z mikrofonami, które umieszcza się w uszach.
Ten mikrofon kosztuje ponad 35 tysięcy złotych i tutaj domyślam się, że to nie jest sprzęt dla każdego.
Raczej ciężko by sobie było kupić to tylko w celach hobbystycznych.
Raczej przewiduję to dla ludzi, którzy pracują z dźwiękiem, a przede wszystkim dla instytucji.
Niemniej jednak sprzęt jest bardzo ciekawy, ja mam do niego dostęp i dzięki temu mogę o nim Państwu opowiedzieć i również zaprezentować jego działanie w niektórych warunkach.
Tutaj może próbki nie będą zbyt wyczerpujące, bo tak jak mówię, nie mogę go wynieść z tego miejsca, z którego mam dostęp.
Mogę się gdzieś udać w okolice tego miejsca, na przykład wyjść na dwór, ale nie mogę na przykład wsiąść z nim do autobusu, ani nic takiego.
Więc tutaj niestety będą się musieli Państwo posiłkować tym, co będę w stanie Państwu pokazać.
Znalazłem dwa ciekawe opisy tego urządzenia na dwóch stronach.
Jeden taki bardziej plastyczny, drugi taki bardziej ogólny.
Zacznę od opisu plastycznego.
Można go znaleźć na stronie
https://skladmuzyczny.pl
Myślnik ku, myślnik sto, myślnik stereofoniczny, myślnik mikrofon, myślnik pojemnościowy, kropka html, powtórzę jeszcze raz, https, dwukropek, slajsz, slajsz, sklad muzyczny, tak jak skład muzyczny, czyli skład muzyczny pisane razem, kropka html, myślnik stereofoniczny, myślnik mikrofon, myślnik pojemnościowy, kropka html, powtórzę jeszcze raz, https, dwukropek, slajsz, slajsz, skład muzyczny, tak jak skład muzyczny, czyli skład muzyczny pisane razem, kropka html, powtórzę jeszcze raz, https, dwukropek, slajsz, slajsz, skład muzyczny, tak jak sk
www.kpl-neumann-ku-100-stereofoniczny-mikrofon-pojemnościowy.html
Neumann Q100.
Stereofoniczny, pojemnościowy mikrofon studyjny.
I tutaj przed opisem jeszcze jest cena podana.
34998 zł
Kod producenta N007130
N jak Natalia, producent
Tak jak mówiłem już Neumann
Teraz będą kluczowe cechy mikrofonu
Do okulnego Neumann Q100
To Q przypominam, że się pisze przez K U
Nie jako Q u litera tylko K U
Mikrofon stereo w kształcie głowy
Zbierający dźwięk z pola 360 stopni.
Naturalny i wyraźny dźwięk po nagraniu.
Wysoki poziom imersji.
Doskonały w celu nagrywania kilku instrumentów jednocześnie.
Niski poziom szumów własnych.
Możliwość zasilania bateryjnego.
Ogólny opis.
I tutaj na stronie jest trochę historycznego odwołania do firmy Neumann,
ale zaraz wrócę do omawiania mikrofonu.
Historia firmy Neumann.
Firma Neumann została założona w 1928 roku przez niemieckiego wynalazcę Georga Neumanna.
Marka przez wiele lat zajmowała się produkcją różnego rodzaju sprzętu audio.
Jednak rozpoznawalność zyskała dzięki mikrofonom,
które są dziś używane w wielu studiach nagraniowych i telewizyjnych na całym świecie.
W ofercie producenta Neumann można znaleźć doskonałe mikrofony,
które sprawdzą się zarówno podczas sesji nagraniowych na scenie,
jak i w trakcie nagrywania dźwięku w plenerze.
Mikrofony Neumann bardzo często łączą w sobie nowoczesne technologie
przy zachowaniu konstrukcji charakterystycznych dla lat 50.
Dzięki czemu użytkownicy mogą cieszyć się bardzo głębokim i ciepłym brzmieniem
oraz wysokim komfortem w trakcie pracy.
W 1991 roku firma Neumann nawiązała współpracę z przedsiębiorstwem Sennheiser,
co pozwoliło zwiększyć ilość produkowanych mikrofonów.
Ale wróćmy do omawianego modelu, czyli do mikrofonu Neumann o modelu Q100.
Neumann Q100 to interesujący mikrofon,
który przyciąga spojrzeniem już swoim designem.
Mamy do czynienia z mikrofonem w kształcie ludzkiej głowy,
który został stworzony w celu wygodnego nagrywania dźwięku z pola 360 stopni.
Neumann Q100 dobrze sprawdzi się w wielu przypadkach,
na przykład w celu zarejestrowania dźwięku kilku instrumentów muzycznych
jednocześnie lub aby w wygodny sposób nagrać próbę całego zespołu.
Trzeba też zwrócić uwagę na fakt, że jest to niezwykle unikalna konstrukcja,
która przez swoje cechy może też znaleźć zastosowanie w badaniach naukowych oraz rozwojowych.
Dzięki najnowocześniejszym obwodom beztransformatorowym
Kusto ma bardzo niski poziom szumów własnych i może obsługiwać wysokie poziomy ciśnienia akustycznego
do 135 dB bez słyszalnych zniekształceń i do 145 dB z aktywnym przełącznikiem wstępnego tłumienia 10 dB.
Drugi przełącznik oferuje trzy opcje odcinania niskich częstotliwości 150Hz, 40Hz i liniowe.
Oba przełączniki wpływają na oba kanały.
Q100 posiada zbalansowane wyjście stereo XLR5 i niezbalansowane wyjścia BNC.
Dostępne są trzy opcje zasilania.
Zasilanie Phantom P48, baterie i zasilacz zewnętrzny.
Zasilacz zewnętrzny można znaleźć w zestawie.
Q100 jest montowany do standardowych statywów mikrofonowych
na górze lub na dole.
Czysty dźwięk w 3D.
Mikrofon Neumann Q100 posiada konstrukcję,
która umożliwia bardzo wygodne nagrywanie dźwięków 3D.
Dzięki czemu użytkownik ma do dyspozycji cały wachlarz możliwości
od standardowego nagrywania instrumentu
przez nagrywanie kilku instrumentów jednocześnie wraz z zespołem
po eksperymentowanie z kątem, z jakiego rejestrowany jest dźwięk.
Q100 to binauralny mikrofon stereofoniczny.
Dwie wielokierunkowe kapsuły pojemnościowe
wbudowane są w sztuczne uszy,
zamontowane na obudowie przypominającej ludzką głowę.
Nagrania Q100, odtwarzane przez wysokiej jakości słuchawki,
dają słuchaczom niemal identyczne wrażenia,
jakie słyszeliby na własne uszy w pozycji nagrywania
z oszałamiającą lokalizacją boczną i pionową
oraz zapierającym dech w piersiach poczuciem przestrzeni
i rozmyciem pomieszczenia, które otacza słuchacza.
Poza możliwościami nagrywania Neumann Q100
jest ceniony także za jakość nagranego dźwięku,
która jest zawsze bardzo czysta, wyraźna i naturalna.
Ponadto Neumann Q100 charakteryzuje się bardzo niskim poziomem szumów własnych,
co dodatkowo wpływa korzystnie zarówno na jakość dźwięku,
jak i komfort w trakcie pracy.
Wysoki poziom imersji.
Używając mikrofonu Neumann Q100 można z łatwością nagrywać dźwięk tak,
jakby się słuchało własnymi uszami.
Dzięki specjalnej technice tworzy się idealny, wciągający krajobraz dźwiękowy.
Mikrofon pozwala na bardzo wysoki poziom zaangażowania użytkownika w doświadczenie.
Nagrania można ulepszyć, dodając dźwięk z mikrofonów punktowych,
co zapewnia jeszcze większą elastyczność w końcowym miksie.
Poza tym na ten mikrofon można założyć czapkę, tak by nie zasłaniała uszu.
Specyfikacja techniczna.
I tutaj nie wszystko będę potrafił przeczytać, dlatego podałem adres strony,
ale podam najważniejsze informacje.
Producent Neumann, model Q100.
Akustyczna zasada działania, pojemnościowy, wzór kierunkowy, pucho, zakres częstotliwości
od 20 Hz do 20 kHz.
Tutaj jest jeszcze cała specyfikacja rozpisana z podziałem na impedancje
i tutaj są jeszcze informacje związane z dokładną charakterystyką.
Ja w tym momencie jej pominę, żeby nie przeczytać czegoś źle.
Dodam tylko w kwestii technicznej, że mikrofon jest zakończony 5-pinowym XLR-em męskim
i w zestawie jest kabel, który wygląda tak, że z jednej strony jest 5-pinowy XLR żeński,
z drugiej 5-pinowy XLR męski.
Też jest kabel drugi, zakończony z jednej strony pięciopinowym XLR-em żeńskim,
a z drugiej dwoma trójpinowymi XLR-ami męskimi,
gdyż to jest mikrofon, jak mówiłem, stereofoniczny
i potrzebujemy mieć w rejestratorze dwa wejścia XLR.
Można go podłączyć np. do Olympusa LS100 albo do Zuma H4 Pro, tudzież H4N, starszy model,
czyli do wszystkich rejestratorów przenośnych, które mają dwa wejścia XLR,
że mają możliwość podłączenia dwóch mikrofonów jako lewego i prawego,
do lewego i prawego kanału poprzez XLR,
No i oczywiście do wszelkiego rodzaju mikserów i kart dźwiękowych, jeżeli chcemy gdzieś nagrywać stacjonarnie, to wtedy też oczywiście tak.
Jeśli chodzi o zasilanie, to jest wybór, bo można mieć, jak już mówiłem, zasilanie fantomowe, czyli właśnie z tych XLR-ów.
Jeżeli nie mamy zasilania fantomowego, ale nagrywamy stacjonarnie i mamy dostęp do sieci elektrycznej możemy skorzystać z zasilacza.
A jeżeli nie mamy takiego dostępu i nie mamy fantoma i w dodatku nagrywamy w terenie, możemy wówczas użyć baterii.
Jeśli chodzi o to ostatnie rozwiązanie, nie wiem jak by się to sprawdziło gdyż XLR ma mocniejszy sygnał.
Jakby się to sprawdziło, jakby spreparować sobie przejściówkę, która z jednej strony miała wtyczkę małego rzeka, a z drugiej dwa gniazda XLR.
Chociaż nie spotkałem się nigdy z taką przejściówką, aczkolwiek mam koncepcję, jakby ją można było spreparować, ale nigdy tego nie robiłem, więc mówię tylko hipotetycznie.
bo wtedy można by zasilić taką głowę z baterii, a sygnał wprowadzić do rejestratora
za pośrednictwem standardowego gniazda mikrofonowego na jack.
Aczkolwiek podejrzewam, że to już jest sprzęt dla ludzi,
którzy nastawiają się na nagrywanie profesjonalne
i myślę, że nie będą potrzebowali korzystać z takich rozwiązań.
ale no teoretycznie z technicznego punktu widzenia wydaje mi się, że to również jest możliwe.
Pewnie dlatego producent przewidział możliwość baterii, zwłaszcza, że produkt jest już na rynku od wielu, wielu lat,
ale jest nadal dostępny, można go nadal kupić.
Jeszcze wracając do informacji, tak jak mówiłem, opuściłem informacje związane ze specyfikacją,
ale są dostępne na stronie, którą podałem na początku.
Waga Q100 bez baterii około 3500 g, czyli 3,5 kg.
A waga z futerałem, bo uwaga nie powiedziałem,
ale mikrofon ten ma własny futerał
i to jest bardzo solidna walizka i bardzo ciężka.
I waga z futerałem jest około 9500 g,
czyli około 9,5 kg.
Tak więc sporo waży ta walizka.
Kiedy przejdę do pomieszczenia w którym ten mikrofon się znajduje
to wszystko dokładnie powiem.
I wymiary jeszcze zostały.
Wysokość 280×360 mm
Szerokość 180×390 mm
i głębokość 220×260 mm, bo tak jak przypominam konstrukcja jest w kształcie głowy.
Tutaj jeszcze na tej stronie pod tym opisem warto zajrzeć do linków,
gdyż są tutaj linki z filmami, które właśnie prezentują ten sprzęt,
A także z akcesoriami, jakie można kupić, a jeśli chodzi o filmy, to jest kanał zdaje się na YouTubie i ja może przeliteruję nazwę tego kanału.
M-J-H-A-R-D-I-N
I tu jest Binaural Audio Recording.
I tutaj tak jak mówiłem są jeszcze przydatne linki, jest link do strony producenta Neumann
oraz link do osłony przeciwiecznej WSB.
To jest pewnie ta wspomniana czapka, jeśli chodzi o osłonę przeciwieczną,
ale ja tej osłony nie widziałem i nie będę miał okazji jej widzieć,
więc nie mogę Państwu o niej niczego powiedzieć.
Natomiast znalazłem jeszcze na innej stronie trochę inny opis, taki bardziej skrócony do tego mikrofonu, więc też Państwu przeszytam.
Strona jest https://hurtowniamuzyczna.pl
https://offer.html
i tutaj jest znowu opis, niektóre informacje się dublują,
ale już tego nie kompilowałem.
Tutaj w opisie pojawia się taki termin jak
dummy head, czyli dummy head się pisze.
Pewnie to ma związek z tym, że mikrofon wygląda jak głowa.
Na tamtej stronie tego określenia nie było, tutaj jest.
I co my tu mamy?
Mikrofon binauralny dummy head
nadal zajmuje należyte sobie miejsce
nawet w dobie dźwięku surround.
Jest on bardzo polecany przez niektórych inżynierów dźwięku do nagrywania kanałów tylnych.
Q100 jest stereofonicznym mikrofonem binauralnym.
Przypomina on wyglądem ludzką głowę i posiada dwie kapsuły mikrofonowe wbudowane w uszy.
Gdy słuchamy dokonanych za jego pomocą nagrań przez wysokiej jakości słuchawki,
mamy wrażenie bycia na scenie podczas koncertu.
Doświadczenie stereofoniczności poprzez zastosowanie mikrofonu binauralnego Q100
Dummy Head przenosi słuchacza na scenę,
nie zaś jak to ma miejsce w przypadku innych przestrzennych technik nagrywania,
gdy słuchacz otrzymuje wspomnienie danego wydarzenia akustycznego.
Mikrofon Dummy Head ma również inne zastosowania,
przykładowo jako przyrząd pomiarowy podczas prowadzenia badań akustycznych.
Czyli np. chcemy zaadaptować pomieszczenie na studio nagrań
i chcemy dokładnie sprawdzić jaka jest w nim akustyka
albo gdzieś, nie wiem, ustawić odpowiednio nagłośnienie
względem pomieszczenia, także m.in. generalnie do takich badań.
Q100 może być zasilany fantomowo, czyli 48V za pomocą zewnętrznej jednostki zasilającej
albo też budowanego akumulatora.
I tutaj proszę Państwa trudno mi się obiektywnie ustosunkować do kwestii związanej z akumulatorem,
gdyż zarówno ta głowa, którą znam i którą Państwu teraz prezentuję,
jest zasilana z sześciu paluszków i w poprzednich specyfikacji również było napisane,
że zasilanie jest bateryjne, w związku z czym możliwe, że jest jakiś inny model,
który w jakiś sposób został zmodyfikowany od tamtej pory, gdyż tak jak mówiłem produkt
na rynku jest już od wielu lat i możliwe, że kiedyś było zasilanie na baterie i również
była przetwornica, która 9V przetwarzała na 48V, aby tę głowę zasilić.
Być może teraz jest jakaś ulepszona wersja, która jest na akumulator.
Ja takiej wersji nie znam.
Na dole zestawu znajduje się przełącznik wyboru różnych trybów zasilania oraz złącz
dla symetryzowanego lub niesymetryzowanego sygnału wyjściowego.
W głowę wbudowane są dodatkowe przełączniki tłumienia o wartości 10 dB
oraz filtru górnoprzepustowego.
Zamysł
Mikrofon Q100 Dummy Head
jest repliką ludzkiej głowy
posiadającą mikrofony
budowane w jedno i drugie ucho.
Gdy zarejestrowany sygnał audio
jest odtwarzany przez
wysokiej jakości słuchawki
słuchacz doświadcza
dźwięków niemal
identycznych z tymi,
które usłyszałby
w miejscu dokonywania nagrań za pomocą mikrofonu dummy head,
stereofonia sztucznej głowy.
Podczas odtwarzania przez głośniki,
słyszany dźwięk jest podobny do płynącego
z konwencjonalnych mikrofonów stereofonicznych
umieszczonych w tej samej pozycji.
Jednakże charakteryzuje się on znakomitą jakością,
wykazując wyrazistą głębię przestrzenną.
Mikrofon Q100 Dummy Head jest tak samo prosty w użytku
w trakcie produkcji słuchowisk radiowych, jak i nagrań muzycznych,
w których akustyka pomieszczenia w tym samym czasie również trafia na nagranie.
Dummy head ma również swój dorobek jako narzędzie pomagające zachować wszelkie rodzaje naturalnych dźwięków.
Dodatkowo dummy head jest często używany do badania i dokumentacji wpływu hałasu przemysłowego na osoby w różnych miejscach pracy,
mierzonego w warunkach rzeczywistych.
Charakterystyka elektryczna.
Custo stosuje obwód beztransformatorowy,
co ma zaletę w postaci wysokiej pojemności wyjściowej,
szybkiej odpowiedzi czasowej oraz ekstremalnie niskiego szumu własnego.
Zwykłe transformatory wyjściowe zostały zastąpione obwodami elektrycznymi.
Podobnie jak w przypadku tradycyjnych transformatorów
Technika ta zapewnia dobry poziom tłumienia sygnału wspólnego
i zapobiega zagłóceniom radiowym, które mogą mieć wpływ na zrównoważony sygnał audio.
Dummy Head jest wyposażony w symetryzowane wyjścia typu XLR i niesymetryzowane wyjścia typu BNC.
Mikrofon może być zasilany na trzy sposoby.
Za pomocą zewnętrznego zasilania fantomowego 48,
za pomocą wbudowanego akumulatora lub za pomocą zewnętrznego źródła prądu zmiennego,
czyli dostarczonego wraz z systemem zasilacza.
Filtr oraz tłumienie.
Przełącznik 10 dB umieszczony w głowie służy do tłumienia czułości.
Drugi przełącznik wybiera częstotliwość obcinania przez filtr górnoprzepustowy liniową 40 Hz lub 150 Hz.
Zestaw zawiera mikrofon Q100 oferowany jest w solidnym metalowym futerale wraz z zewnętrzną jednostką zasilania
kablem z 5-bolcową wtyczką XLR oraz kablem przejściowym rozdzielającym wyjście 5-bolcowe XLR
na dwa 3-bolcowe złącza XLR.
Teraz przenosimy się do miejsca, gdzie będzie robiona prezentację.
Teraz proszę Państwa jestem już w tym miejscu, gdzie będę miał dostęp do omawianej głowy.
Jest niestety bardzo gorąco, więc włączony jest wentylator, także za zakłócenia przepraszam.
Ale to może nawet lepiej, bo jak będziemy testować tą głowę, to będą może dzięki temu dodatkowe jakieś artefakty.
Wentylator w odpowiednim momencie na chwilę wyłączę.
A więc tak jak wspominałem głowa spakowana jest w takim naprawdę bardzo solidnym etui i to nie jest jakieś etui z jakiegoś materiału czy z czegoś tylko to jest bardzo masywna, bardzo ciężka walizka ze stali chyba jest albo nie wiem no w każdym razie jakaś metalowa i wygląda ona tak, że ma plastikową rączkę
Jest taka kwadratowa, ale jest bardzo wysoka.
Ja ją teraz może wezmę na kolano.
Walizka może być w obu pozycjach.
W pozycji leżącej albo w pozycji stojącej.
Teraz mam ją w pozycji leżącej.
U góry mam kwadrat, a po bokach mam prostokąty.
Mogę ją też postawić, to wtedy podstawy dwie będą prostokątami,
a dwie ściany boczne będą kwadratami.
W każdym razie, żeby Państwo sobie mogli wyobrazić,
jakiej to jest wielkości, to wygląda to tak, że ten kwadrat,
który jest, jeżeli on należy, to od lewej do prawej
ma około 40 centymetrów i z góry do dołu też około 40,
a wysokość tej walizki jest około 20 centymetrów.
Także jest dosyć spora, ale jest prążka drewniana, taka do przenoszenia walizki.
Tak jak mówiłem, waga jest spora i ona rzeczywiście jest ciężka.
Mówiłem o dopuszczanych pozycjach, jak można ją postawić bądź położyć.
Podstawki są zarówno w pozycji leżącej, jak i stojącej.
Czyli podstawek gumowych jest 8.
Żeby ją otworzyć musimy znaleźć takie klamry jak przy walizce.
Na rogach jeszcze ma takie jakby, może nie tyle zdobienie, jak takie ochrony, żeby się nie zniszczyła i żeby się nie pokaleczyć.
Tak wszystko jest ładnie zaokrąglone, też każdy bok jest zaokrąglony, takie ramki są, takie listwy, żeby ładnie wyglądało.
i z przodu są dwie klamry, które należy podnieść.
Są takie dwie klamry, jak przy walizkach, jak przy niektórych jakichś kufrach.
Podnosimy obie te klamry i już możemy walizkę otworzyć.
W środku jest obite taką pianką ochronną.
Na dole mamy dwa otwory wyprofilowane.
Po lewej stronie jest prostokątny i tu są kable.
Jest, tak jak mówiłem, zasilacz.
Jest ta przejściówka na dwa XLR tak, żeby można było podłączyć do jakiegoś rejestratora czy miksera wyposażonego dwa XLR.
I jest bardzo długi kabel, on może mieć z 5 metrów, może z 10 nawet, który służy do podłączenia.
ale on wygląda tak jak już wcześniej mówiłem, że mamy z jednej strony 5 bolców XLR i z drugiej 5 bolców XLR
a ta przelotka jest krótka, ale ja tutaj mam dosyć długie kable, które są wyprofilowane tak, że jest z jednej strony gniazdo XLR 5 bolcowe
i z drugiej dwie wtyczki 3 bolcowe, więc nie muszę tego ruszać
i jest przejściówka do statywu w zależności od tego, czy chcemy mieć statyw z dużym gwintem
czy z małym gwintem.
Walizka oczywiście ma z tyłu zawias,
który ją podtrzymuje.
I teraz już wyjmuję mikrofon,
ale jeszcze muszę wyjąć przelotkę na skrapy.
Mikrofon jest bardzo ciężki.
Walizkę na razie zamykam.
Jak ten mikrofon wygląda?
Mikrofon wygląda identycznie jak głowa ludzka.
Co on ma wyprofilowane?
Wyprofilowane ma przede wszystkim uszy i one są dokładnie
w kształcie ludzkich uszu i w tych uszach są umieszczone kapsułki
mikrofonowe. Z przodu oczywiście nie ma jakby całego portretu
człowieka, twarzy, nosa i oczu czy brody, ale tak mniej więcej
można sobie to wyobrazić.
Znaczy inaczej, jest jakby cały kształt głowy, ale nie są tak bardzo zróżnicowane
elementy po prostu w miejscu, gdzie powinny być oczy.
To jest kawałek plastiku zaokrąglonego, w miejscu gdzie powinien być nos,
a nos nawet widać, jest jakby taka linia prosta, czyli taki nos jest jakby
I teraz wkręcam przejściówkę, żeby można było przykręcić na standardowy statyw, bo mam statyw na małą końcówkę, nie na dużą, więc muszę mieć przejściówkę.
Przejściówkę już przykręciłem. Teraz może jeszcze zademonstruję Państwu z czego jest ta głowa.
To jest takie tworzywo, taki plastik, jakby tak w nią uderzyć delikatnie, tylko muszę uważać.
Taka jest, więc jest jakby w środku pełna, a to specjalnie jest tak, żeby nie rezonowała.
Jeżeli ktoś by chciał sobie, nie wiem, jakoś chałupniczo zrobić jakieś takie mikrofony binauralne,
no to trzeba by zdobyć głowę z jakiegoś manekina, ale to by nie wystarczyło,
bo trzeba by tę głowę wypełnić odpowiednio i trzeba by jakby zaaranżować taki jej wygląd
i taką jej akustykę, jak wygląda ludzki mózg.
Tutaj można zrobić trepanację czaszki, że się tak wyrażę i zaraz to zrobimy,
gdyż z tyłu głowy są dwa pokrętła, które blokują możliwość jej otwarcia.
Jak to się otwiera, to jeszcze później powiem.
Po lewej i po prawej stronie nad uszami są haczyki, a po środku jest gwint.
To jest taki sam gwint jak do przykręcenia statywu,
więc pewnie to o to chodziło,
że można umieścić głowę na górze i na dole,
czyli możemy umieścić ją dolną częścią,
czyli tak jakbyśmy patrzyli się w ziemię.
Spód głowy.
Wyobraźmy sobie, że trzymamy głowę twarzą
w kierunku własnej twarzy.
Na spodzie tej głowy, najbliżej nas,
jest gwint na statyw.
Kiedy przesuniemy się bardziej w lewo
znajdziemy gniazdo zasilania
i dwa symetryczne złącza lewy i prawy.
To są wspomniane przeze mnie wcześniej
wyjścia BNC.
Doczytałem się, że złącza te służą
np. do komunikacji ze sprzętem pomiarowym.
Po prawej stronie, nad prawym gniazdem
jest trupozycyjny przełącznik
i to jest przełącznik związany z wyborem źródła zasilania.
Najbardziej po prawej jest zasilanie z baterii, po środku jest zasilanie z Fantoma,
najbardziej po lewej zasilanie z zasilacza zewnętrznego.
My będziemy korzystać z Fantoma, więc przełączam na pozycję środkową.
Oczywiście na spodzie jest również pięciopinowy XLR męski.
Po otwarciu głowy ukazują nam się zabudowy mikrofonów,
oraz specjalny pojemnik, który należy wyjąć celem zainstalowania baterii R6.
Mikrofon zasilany jest napięciem 9V, tak więc potrzebujemy 6 paluszków.
Teraz jestem proszę Państwa już w sali, w której przed chwilą prezentowałem głowę,
ale przełączyłem się na mikrofon binauralny.
Nie ma tutaj dobrych warunków do nagrywania.
Zaraz pokażę w jakimś lepszym miejscu, ale tak tylko chciałem wytłumaczyć samą metodę działania.
Niestety głowa nie może być nawet na wysokości mojej głowy.
Teraz mniej więcej tak jest i teraz chodzę w koło.
Teraz chodzę wkoło tej głowy, dotykam twarzy, dotykam jednego ucha, drugiego, dotykam tyłu.
Jest włączony wentylator, więc szum generuje, ale zaraz wyjdę w jakieś lepsze miejsce.
Wentylator na chwilę wyłączę, żeby pokazać jak jest bez szumu, ale dosłownie wyłączę na chwilę, bo jest bardzo gorąco i nie może mieć.
Akurat dzwony się nagrały.
Napijmy się wody, bo jest gorąco.
Teraz znowu zbliżam się do głowy.
i postaram się usiąść tak, żeby głowa była na mojej wysokości,
a przy okazji otworzę sobie, siedząc twarzą do tej głowy,
otworzę Pepsi.
Ja wspominałem, że tam…
Ja się tutaj przemieszczam, ale zaraz będę we właściwej pozycji.
Teraz jestem trochę niżej.
Teraz jeszcze powinienem sobie krzesło przystawić.
I teraz mam tak głowę mniej więcej na wprost własnej.
Głowę mam na wprost własnej głowy.
Czanik się wyłączył, a ja otworzę pepsi i się napiję.
Nie chcę gwałtownie otwierać.
Tak jak mówiłem, siedzę na wprost głowy, tylko nie mogę mieć słuchawek w tym momencie kontrolnych,
więc tak naprawdę nie wiem, do którego uchamuję, jak jest ustawiona.
Ale teraz jestem na wprost.
Teraz się przemieszczam, przemieszczam, przemieszczam, jestem z jednej, tak, tak, tak, tak, tak, teraz coraz bardziej do tyłu, do tyłu, do tyłu, do tyłu, do tyłu, w drugą stronę i już jestem z powrotem, tak, teraz jestem z powrotem na wprost.
A teraz inny test, tylko że muszę wyjąć maszynkę do golenia i dajmy na to, że jestem fryzjerem.
Przede mną jest pacjent, tylko muszę się trochę wyżej ustawić.
Teraz jestem trochę wyżej, teraz jestem na wprost tego pacjenta
I teraz włosów nie zetnę, bo nie mam ku temu warunków, ale brodę ogolić mogę.
Trzy, cztery.
Teraz trimmer.
A teraz dajmy na to, no dobra, nie mam nożyczek, ale dajmy na to, że nożyczki miałem,
Dajmy na to, że pacjenta ostrzygłem, to teraz jeszcze można mu zebrać włosy z całej głowy po ostrzyżenie.
Uwaga.
Wystarczy.
DŹWIĘK DŹWIĘK DŹWIĘK
I teraz proszę Państwa zmienię salę tak, żeby pokazać próbki w terenie.
Tutaj będę niestety ograniczony trochę, bo tak jak mówiłem nie mogę tej głowy wynieść poza teren miejsca, w którym jestem,
więc nie mogę jej wziąć ani do autobusu, ani do pociągu, ani gdzieś nie wiadomo gdzie.
Albo staram się tak wyjść na korytarz, na dwór.
Też nie mogę zlokalizować przełączników, o których pisał producent,
dlatego podałem wcześniej informację na stronie, na której można znaleźć
dokładniejsze próbki tej zabawki.
A więc tak, proszę Państwa, teraz wychodzimy z sali i postaram się udać w te miejsca, gdzie nagrywałem tamtymi mikrofonami.
Dobra, trzeba zejść ze schodów.
Schody są, proszę Państwa, teraz przechodzę jeszcze niżej i postaram się z tą głową wyjść na dwór.
Jesteśmy teraz na drugim piętrze.
Zawsze było tak, że jechałem windą z trzeciego i tam się na drugim doczekało, ale teraz jedna winda nie działa.
Trzeba skorzystać z drugiej, a druga jeździ z drugiego piętra na parter, nie z trzeciego jak tamta, więc musiałem zejść ze schodów i teraz pojadę windą, zjadę na dziedziniec.
O, tutaj jeszcze ten korytarz, gdzie jest, o, akurat winda przylekała, super.
Nie trzeba było czekać, jak to miało miejsce parę razy.
Wentylator.
Dzwonek.
Dłużej dzwonka nie będę, gdyby ktoś nie myślał, że coś się dzieje.
Winda się otwiera.
Wychodzimy z budynku.
Tu trochę jest bardziej reprezentatywne miejsce, bo się coś dzieje.
Na górze była bardziej cisza.
A teraz właśnie wychodzimy już na dwór.
Schodzę ze schodów.
Tu niedaleko jest pomnik.
Tu jest pomnik.
A teraz po drugiej stronie pomnika stoję.
A teraz z tyłu pomnika stoję.
To teraz będę stał przodem do pomnika.
Okej.
Już wchodzimy z powrotem.
Jesteśmy w holu głównym i teraz będziemy znowu wchodzić na schody.
Teraz jeszcze do windy.
Weźliśmy już, proszę Państwa, do windy i jedziemy na górę.
Tu jesteśmy na drugim piętrze.
Musiałem wyciąć jazdę, dlatego że ludzie rozmawiają.
Wychodzimy. I teraz na chwilę do toalety. Wprawdzie nie do tej, do której zawsze wchodziłem, ale to są takie same.
Przy okazji spróbuję temu fantomowi wysuszyć włosy. Tak to tylko włączałem suszarkę do suszenia rąk, jak prezentowałem mikrofonu.
Tak, drzwi są już otarte, możemy wejść.
Najpierw wodę puszczę, żeby nagrać.
O, już puszczyłem wodę.
Już jest włączona.
Dobra, już.
Zamykamy, wracamy do sali na miejsce.
Teraz idziemy w stronę schodów.
Ok, teraz już wchodzimy proszę Państwa na schody i to jest ostatni odcinek.
Jestem prawie na miejscu. Wszedłem na górę.
Teraz należy otworzyć drzwi. Wchodzę do sali.
Teraz proszę Państwa, po powrocie do sali zrobię jeszcze jeden test, tylko muszę się ustawić w stronę głowy.
Jest wentylator włączony, więc na głowę będzie może trochę wiało.
Teraz ustawiłem się na wprost głowy.
teraz jedno ucho
teraz drugie ucho
i teraz
pokażę Państwu
te przełączniki, o których mówiłem
oczywiście na ile będę w stanie
je pokazać
mam, że się tak wyrażę
trepanackie czaszki
zrobioną, gdyż
nie byłbym w stanie
cały czas
tego otwierać i zamykać
więc możliwe, że trochę się
się doznania zmienią,
jakbym to otwierał i zamykał.
Tak jak mówię, bardziej miarodajne
testy są pokazane
i te przełączniki są…
O, właśnie czajnik się wyłączył z
prawej strony.
Nie wiem, czy z lewej czy z prawej, bo
nie wiem, jak tutaj są podłączone,
ale z jednej strony się czajnik
wyłączył, to może Państwo może
usłyszeć. No szumi cały czas, bo jest
wentylator włączony, ale nie dam rady
wyłączyć.
I przełączniki są umiejscowione tak, że jest jakby ta przetwornica, o której mówiłem.
Tu chyba jest cała elektronika i właśnie przetwornica m.in. z 49V na 48V.
I pierwszy od lewej przełącznik to jest zmiana tej charakterystyki.
Teraz jest ustawiona na liniową. Ja teraz dokładnie nie pamiętam ile, ale najbardziej w lewo to jest na liniową.
i teraz ja zacznę klaskać i mówić
tak
teraz przełączę raz
i on chyba jest nie wiem czy włączony czy wyłączony
teraz zostawię włączony filtr
i przestawię drugi przełącznik
teraz jeszcze raz przestawię drugi przełącznik
bo on jest trójpozycyjny
Teraz przestawię filtr, a zostawię w tamtej pozycji w jakiej byłem i w tym drugim przełącznikiem.
OK. I teraz przestawię przełącznik ten lewy na środek.
Przepraszam, nie lewy tylko ten prawy na środek.
I wracam do pozycji wejściowej, czyli tak jak była.
Tak dla informacji, filtr nie wiem czy był włączony czy wyłączony,
bo z przyczyn technicznych nie jestem w stanie tutaj założyć słuchawek,
żeby to wszystko skontrolować.
Natomiast ustawione było na nagrywanie liniowe.
I tak jest pozycja wejściowa, czyli ta, na której nagrywałem cały czas.
Podsumowując, myślę, że brzmienie tego sprzętu jest ciekawe i bardzo fajne.
Ja tutaj niestety w niektórych miejscach tych próbek był przester,
ale to był dlatego, że po prostu z przyczyn technicznych nie byłem w stanie zabrać ze sobą
rejestratora, mikrofonu i słuchawek jednocześnie.
Zwłaszcza, że sprzęt, tak jak mówiłem, nie jest moją własnością i dzięki czyjejś uprzejmości udało mi się z niego skorzystać, w związku z czym trochę nie bardzo chciałem nim eksperymentować, nie wiadomo jak.
Dlatego podałem Państwu stronę internetową, na której są próbki dotyczące właśnie tego sprzętu dokładniejsze i w określonych warunkach.
Dziękuję Państwu za uwagę. Do usłyszenia.
Był to Tyflo Podcast. Pierwszy polski podcast dla niewidomych i słabowidzących.
Program współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.