Braille eMotion (wersja tekstowa)

Pobierz napisy w formacie SRT
Pobierz napisy w formacie VTT
Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego prezentuje Tyflo Podcast.
Dzień dobry. Mówi Michał Kasperczak, a po drugiej stronie…
Robert Hetzyg, dzień dobry.
Dzisiaj porozmawiamy sobie o najnowszej linijce, monitorze braillowskim,
może i notatniku braillowskim, bo teraz ta różnica między urządzeniami się mocno zaciera.
Braille eMotion firmy HIMS.
Urządzenie wypożyczyliśmy, Robert,
otrzymałeś je z firmy ECE,
która jak zawsze chętnie nam wszystkie sprzęty do testów wypożycza, prawda?
Tak, zdecydowanie.
Z czego bardzo się cieszymy.
Urządzenie się ukazało kilka miesięcy temu na rynku i już
Właściwie możemy powiedzieć, że jest spolszczone i weszło do sprzedaży.
Postaramy się w tej audycji odpowiedzieć na wcześniejsze pytania, rozwiać wątpliwości.
Ogólnie, jak urządzenie przyjechało i jak ono wygląda.
Mam na myśli rozkład portów, klawiszy, jakość obudowy.
Jednak opisz to urządzenie na tyle dokładnie, żeby każdy mógł po przesłuchaniu podcastu jakoś sobie wyobrazić i wiedzieć, czy to jest dla niego, czy też może nie.
Opakowanie może nie jest najistotniejsze, ale skoro już pytasz, to jest podwójny karton, bardzo bezpiecznie zapakowane urządzenie z odpowiednimi wypełnieniami takimi, które zabezpieczają też urządzenie wewnątrz kartonu, także jest okej.
Natomiast, kiedy się je wyjmuje z tego kartonu, to ono jest w takiej okładce, bo nie powiem, że to jest futerał, ani pokrowiec, jest to coś w rodzaju okładki magnetycznie zamykanej, nie wiem co to jest, cerata, derma, cokolwiek to jest, nosi znamiona epoki, ja wiem, sprzed 30 lat.
I dlatego ja natychmiast wyjmuję, wyjmuję Brine Emotion z tego, z tego czegoś, co woła wymień mnie na coś lepszego.
Ja chcę być w lepszym futrale. I kiedy wyciągnąłem, słuchajcie, Brine Emotion z tego opakowania, to jest to zupełnie inna rozmowa,
bo to jest urządzenie bardzo porządnie zaprojektowane, w taki nowoczesny kształt,
znaczy dosyć typowy też.
Nie ma ostrych krawędzi, bo ma tak zwaną fazę na krawędziach.
A oprócz tego, większa część przedniej ścianki jest pod takim skosem fajnym.
Potem wyjaśnię, jakie to ma znaczenie i dlaczego to dobrze, że tak jest.
Powiedzmy, bo tego w sumie nie powiedzieliśmy na początku, tak ogólnie to jest czterdziestoznakowa linijka brajlowska z klawiaturą brajlowską.
Tak i jest to kawał sztachety, ja tak to nazywam, to znaczy, dla mnie, oczywiście to można przewozić, to nie ma z tym żadnego problemu, to nie jest ani ciężkie, ani nie wiadomo jak nieporęczne,
ale nie ukrywam, że wydaje mi się to urządzenie raczej urządzeniem stacjonarnym,
zwłaszcza, że ma bardzo porządne nóżki i jak się to wyjmie z tego czegoś,
co właśnie o czym powiedziałem z tej okładki,
to na stole stoi bardzo stabilnie, nie kiwa się, nie przesuwa.
Zresztą w ogóle samo urządzenie jest bardzo porządnie, przyzwoicie zmontowane.
nie, nie odnosi się wrażenia jakiejś takiej byle jakości.
Nawet jeśli to jest plastik, a nie metal, to bardzo przyzwoity plastik.
No i dobrze, to w takim razie opowiadam o tak zwanym layoutcie.
Tylna krawędź, czyli ta najdalej od nas jest pusta zupełnie.
Po lewej stronie, na lewej krawędzi od góry,
Mamy przycisk do uruchamiania dyktafonu, który też jest na pokładzie.
Krótkie naciśnięcie powoduje włączenie dyktafonu i przejście do ustawień.
Można sobie poustawiać format nagrania, WAV albo MP3, rozdzielczość 44 czy 48 kHz.
Nie pamiętam, czy są jeszcze jakieś inne, ale to i tak się innych na ogół nie używa rozdzielczości.
Tak czy owak, są tam ustawienia, natomiast dłuższe przyciśnięcie tego klawisza
spowoduje uruchomienie nagrywania z bieżącymi ustawieniami.
Bardzo fajnie, no bo można bardzo szybko, bez przechodzenia przez jakiekolwiek menu,
jednym przyciskiem uruchomić nagrywanie.
Czyli taki typowy patent urządzeń HIMS, typu BrightSense, czy SensePlayer.
Tak, chociaż jeśli chodzi o Braille Sense, to tam włączasz nagrywanie dwoma przyciśnięciami tego samego klawisza, czyli naciskasz raz, jesteś w funkcji nagrywania i tutaj masz możliwość zmiany ustawień i drugi raz odpalasz nagrywanie.
nie ma czegoś takiego jak dłuższe przyciśnięcie, przynajmniej nic mi o tym do tej pory nie wiadomo, żeby, żeby coś takiego było.
Jesteśmy, przypomnę, na lewej ściance urządzenia i od góry ten przycisk związany z dyktafonem, z nagrywaniem,
a na dole typowe gniazdo USB-A i tu możemy podłączać różne urządzenia zewnętrzne,
włącznie z jakimiś nośnikami danych, włącznie z ewentualnymi mikrofonami USB.
Prawa krawędź, ja te mniej znaczące krawędzie najpierw omawiam,
bo te, w których będą klawisze nawigacyjne, pisanie i linijka, to sobie zostawiam na koniec.
Więc prawa krawędź od góry, gniazdo USB-C do zasilania, gniazdo jedno, jedyne gniazdo audio, które załatwia nam i mikrofon ewentualny i słuchawki, albo słuchawki z mikrofonem.
Poniżej tego gniazdka jest przycisk audio, regulacji audio i tutaj, za chwilę to pokażę, a zresztą może ja włączę jednak urządzenie i będę…
A zapytam tylko o to gniazdo USB-C. Rozumiem, że tylko do zasilania, a nie można tam podłączać żadnych peryferiów?
Z tego co piszą w instrukcji, jest to gniazdo do zasilania, a lewe gniazdo jest do peryferiów.
Możemy to jeszcze jakoś sprawdzić, natomiast tak jest napisane w instrukcji.
Ja jednak włączę urządzenie, bo wtedy pokażę działanie tych klawiszy.
Odpalam od zera, więc chwilę to potrwa.
Po naciśnięciu dłuższym klawisza włącznika, który jest na głównej ściance, czyli tej frontowej w prawym górnym rogu, odczuwalna jest wibracja, a potem jak już się załaduje wszystko, to system…
To takie też nietypowe chyba, bo z reguły z boku się włącza urządzenie.
Mówiłeś teraz i właśnie w czasie, kiedy ty mówiłeś, system się odezwał, urządzenie się odezwało. Ja zrobię trochę głośniej.
Mamy głośność główną 13.
Wydaje mi się, że nie od rzeczy będzie, zakłócając trochę opis wyglądu urządzenia, powiedzieć, że przy włączaniu urządzenia możemy zażądać, żeby urządzenie włączyło się w trybie cichym na przykład
lub w trybie z włączoną mową. I tu po prostu odpowiednie przyciski przyciskamy jednocześnie z włącznikiem.
Przy czym słabość tego rozwiązania polega na tym, że to się dzieje tylko w sytuacji, kiedy włączamy urządzenie od zera.
Kiedy urządzenie jest tylko uśpione, to już tego efektu nie osiągniemy.
Ale mowę możemy w każdej chwili wyłączyć.
Oczywiście, tak. Możemy w każdej chwili wyłączyć, tylko jeżeli na przykład jesteś gdzieś na spotkaniu i chciałeś włączyć urządzenie dyskretnie, to musiałeś to przewidzieć wcześniej i wyłączyć sobie mowę, bo nie jesteś w stanie z uśpienia wywołać trybu cichego, tak po prostu.
Byliśmy na prawej ściance i, jako się rzekło, pod gniazdem USB-C i gniazdem słuchawkowym mamy przycisk audio, który zmienia parametry, które chcemy regulować.
Mam nadzieję, że będzie słychać. Uwaga.
Głośność głosu 10.
Szybkość mowy 10.
Wysokość mowy 5.
Głośność główna 13.
Głośność głosu 10.
Szybkość mowy 10.
Szybkość mowy 7.
Wysokość mowy 5.
Głośność główna 3.
No i tak właśnie.
Jak widzicie,
wadą też tego urządzenia jest to,
że kiedy je spowolnimy,
to niestety nie wypowiada nam
Całych komunikatów, to co było jeszcze do niedawna trzynastką, teraz jest trzy.
Więc jest to jakaś jedna z wad okresu dziecięcego.
Tych wad tutaj jest sporo programowych. Nie chcę ich tutaj wszystkich omawiać,
bo ja myślę, że one szybciutko będą ponaprawiane przez kolejne aktualizacje.
No trochę ich jest niestety.
Tak więc pod spodem, pod tym klawiszem audio, którym wybieram parametry,
mam klawisze plus i minus.
Także jak się domyślacie, te poszczególne zadane parametry
mogę sobie regulować.
Czy to głośność, czy głośność mowy,
czy jeśli jestem w multimediach, głośność odtwarzacza multimedialnego,
czy szybkość, czy też wysokość głosu, mowy.
I to jest wszystko, co jest po prawej stronie.
Główny panel, ten od góry, lewy górny róg,
trzy małe klawisze z brailowskimi etykietami.
Pierwsza W, druga B, trzecia C.
W to Wi-Fi, B to Bluetooth i C to Connect.
Krótkie naciśnięcie tych klawiszy powoduje odpowiednio włączenie lub wyłączenie wifi, włączenie lub wyłączenie bluetooth i ewentualne połączenie lub rozłączenie z ostatnio połączonym urządzeniem zewnętrznym, czyli np. telefonem, komputerem, takimi rzeczami.
Natomiast długie przyciśnięcie tych przycisków powoduje wejście w ustawienia określonych parametrów, czyli Wi-Fi, Bluetooth czy Connect, a więc możemy wejść w tryb tak zwanego terminala przy tym trzecim klawiszu,
Czyli możemy wejść albo w połączenie USB, albo USB HEAT, bo są osobno stary protokół USB i Human Interface Device,
czyli ten nowy, najbardziej współczesny protokół łączenia przewodowego.
Lub przechodzimy do połączenia Bluetooth. Ja może zresztą po prostu to włączę.
Jesteśmy w terminalu.
I tu na koniec mamy listę sparowanych urządzeń. Zobaczymy czy moje urządzenie się pokaże.
Nie ma podłączonego urządzenia, więc się nie pokaże.
USB hitbrain H, dwa z cztery elementy listy.
Może będziemy demonstrować terminal za chwilę.
Póki co wiecie mniej więcej jakie są funkcje tych trzech klawiszy.
To jest lewy górny róg.
W prawym górnym rogu jest…
I przepraszam, i rozumiem, że ta literka C nas wtedy przełącza
między na przykład iPhone’em a terminalem.
Czy to tak nie jest? Nie.
Nie, od tego są inne…
Tylko rozłącza, rozumiem.
…inne komendy.
Po prawej stronie, w prawym górnym rogu jest ten włącznik, on jest dość niefortunnie moim zdaniem umieszczony, zwłaszcza, że on tylko jest wyprofilowany, także jest lekko wklęsły, ale on nie jest w żadnym zagłębieniu, więc obawiam się, że nawet w tym pseudo-futerale, niosąc go w tej okładce, możemy ostatecznie nacisnąć tak, żeby niechcący włączyć urządzenie.
zwłaszcza, że blokada klawiszy, która owszem jest, jest w tej linijce tylko elektroniczna.
O ile na przykład Bryson 6 ma po prostu suwak do blokowania poszczególnych paneli,
poszczególnych grup klawiszy lub wszystkich grup klawiszy, to tu jest blokada elektroniczna,
Czyli jak się domyślasz, działa tylko wtedy, kiedy urządzenie jest włączone.
No bo jak ją uruchomisz, to z kolei nie wyłączysz urządzenia.
Więc no taki średni pomysł.
Natomiast jesteśmy cały czas na górnym panelu.
Omówiliśmy sobie dwa rogi.
Aha, w skrajnych pozycjach, w tych zupełnie skrajnych pozycjach,
po lewej i prawej stronie u góry, są głośniki.
O jakości tych głośników wolałbym się nie wypowiadać, zwłaszcza w porównaniu z Bryosensem, który też nie ma nie wiadomo jak rewelacyjnych tych głośników, ale ma je znacznie, znacznie lepsze od tych.
Natomiast teraz chciałbym się odnieść do klawiatury, bo urządzenie ma klawiaturę do pisania.
No i słuchajcie, klawiatura, włączyłem sobie teraz notatnik, klawiatura to jest zjawisko wspaniałe, naprawdę, rewelacyjna klawiatura, bardzo dobrze się na niej pisze, wyłapuje wszystkie uderzenia, nie, nie, nie zauważyłem, żeby trzeba było jakoś specjalnie w środku, zresztą spontanicznie palce się bardzo dobrze układają.
Jest to rozwiązanie troszkę przypominające brajlianty, bo linijka, pola brajlowskie są pomiędzy klawiszami do pisania, tymi ośmioma, pod nimi z kolei są klawisze przywoływania kursora, a potem jest dopiero linijka i pod linijką jest spacja.
Obok spacji też klawisze nawigacyjne Alt i Control, jak to je Hims nazwał.
W każdym razie one są trochę nawigacyjne, a trochę funkcyjne.
Dość na tym, że rękę rozkładamy tak, że ta linijka jest pomiędzy naszymi palcami,
które są na punktach od pierwszego do ósmego, a spacją.
Odstęp, odstęp.
No i, nie wiem czy to słychać.
Napisałem moje nazwisko, klawiaturka jest rewelacyjna, bardzo dobry skok, bardzo się miło na niej pisze, śmiem twierdzić, że jest lepiej dopracowana niż ta w Brailsense, w Brailsense troszkę za bardzo tłucze.
Zaraz wyciągnę rękę i sprowadzę tu BrailleSense.
Jest wyłączone więc to dla porównania jest BrailleSense.
Wyłączę może mowę żeby nam to nie przeszkadzało z notatnika przez chwilę.
I jeszcze raz powstukam sobie.
To jest Braille Emotion, a to jest Braille Sense.
Nie wiem, na ile to było słychać, te różnice.
Michale, jak ty to opowiadasz?
No ja bardzo, bardzo, nie, mam, właściwie nie słychałem,
ledwo słyszę to, więc, więc nie.
Ale może to w nagraniu potem będzie już upuknione.
W każdym razie jest różnica tutaj na miejscu, tak jak sobie piszę.
BrailleSense ma troszkę bardziej klejkotliwe to brzmienie tych klawiszy.
One są też chyba odrobinę głębiej wchodzą.
Są w ogóle szersze klawisze na BrailleSense.
Także tu z klawiatury będziecie zadowoleni.
Naprawdę to nie, tu mucha nie siada.
Dobrze, powiedziałem klawisz 8, ale pomiędzy nimi jest, teraz żebym was nie okłamał, czy to jest klawisz centralny, czy to jest klawisz home, to jest chyba klawisz centralny.
Centralny, home jest na dole.
Home jest na dole, właśnie, bo ja je zawsze mylę i ten klawisz home służy między innymi właśnie do przełączania się między trybem notatnika, a trybem terminala, czyli urządzeniem zewnętrznym.
Więc ten klawisz, naciskając razem ze spacją, uzyskuje efekt przejścia do urządzenia połączonego z terminalem.
Przy czym warunek jest taki, że urządzenie musiało być wcześniej połączone.
Czyli jeśli urządzenie jest połączone z terminalem, to wtedy mogę się przełączać między usługami notatnika, a urządzeniem zewnętrznym.
I działa to szybko, jakoś tak?
Tak, tak, szybko, bezszmerowo, zupełnie poprawnie.
Tak, gdzie jest klawisz home, to dokładnie powiemy,
kiedy będziemy doopisywać.
Tak, natomiast o czym jeszcze chciałbym przy okazji powiedzieć,
to o tym, że ten klawisz centralny służy również do wywoływania,
do wywoływania schowka, tak zwanego schowka terminalowego.
Na czym to polega?
Jeśli jest jakiś problem w edycji, w polu edycyjnym, w urządzeniu, z którym się połączyliśmy, nie wiem,
fokus nam lata gdzieś tam, nie możemy się dogadać z jakąś aplikacją, to możemy sobie zredagować tekst
w tym polu schowka terminalowego i potem wysłać ten tekst do urządzenia zewnętrznego,
z którym ciężko się nam pracowało w polu edycyjnym, ale to jest teoria.
Praktyka jest taka, że jak próbowałem to zrobić, to mi się urządzenie zawiesiło.
Te schowki terminalowe, to nie wiem, czy to jest kwestia bluetootha,
mam wrażenie, że to nigdzie dobrze jakoś nie działało.
Nie wiem, czy to jest kwestia protokołu bardzo powolnego,
bo one nawet jeśli działają gdzieś, ja to widziałem też chyba w Brailiance,
o ile dobrze pamiętam, to powiem ci, że to bardzo słabo działało i bardzo powoli.
I to jest, rozumiem, pole jest rozumiane jako jedna linijka.
Czy to jest to znakować, czy to można przewijać?
To można przewijać, można wpisywać Enter, można wszystko.
Natomiast osobiście odradzam, zwłaszcza, że w tych aplikacjach,
których używałem z iPhonem, to powiem ci, że wszystko działało bardzo dobrze
i nie miałem powodu w ogóle używać tego, tego schowka.
No mówię z obowiązku tak zwanego dziennikarskiego, że jest, ale no.
Natomiast generalnie ten przycisk centralny, tam pionowy, czy poziomy,
pionowy chyba, to jest przycisk do sterowania brajlem, tak? Tablicami.
Tak, w trybie, tak, w trybie, w trybie notatnika, on… Czekaj, włączę z powrotem mowę.
Głos włączony.
To też taki patent, wcześniej go nie było nigdzie, żeby centralnie przycisnąć.
Jak go naciskasz…
Coś takiego robił.
Integał. Skróty. Braju komputerowy.
To przeł…
W notatniku. Przeszablony ekstrapolę edycji z listą rozwijaną.
To, to go po prostu…
Nie, nie przycisk.
To, to zmieniamy…
Integał. Skróty. Braju komputerowy.
Między brajlem skrótami, a brajlem komputerowym. Między integrałem skrótami, a brajlem komputerowym, ale uwaga, skróty jeszcze nie działają.
Owszem, można się na nie przełączyć, ale jeszcze nie działają. To jest też kwestia pewnie dopracowania softu.
A będą działać?
Podobno tak.
Aha, mówimy o polskich skrótach.
O polskich skrótach.
I one działają wtedy z tym Braille’em sześciopunktowym tylko, chyba tak jak w Brailliancie, czy jak to, to jakoś tak było chyba, nie?
Znaczy w Brailliancie też tak było, ale nie wiem, czy będzie tak samo tutaj.
No to jest sześciopunktowy Braille, w Braille Sense’ie to jest w ogóle dziwnie, bo nawet jeżeli przestawiłeś sobie na Braille sześciopunktowy,
to żeby zupełnie się nie pokazywały klawisze, znaczy punkty z tego dolnego rzędu,
to musisz sobie jeszcze wyłączyć brail ośmiopunktowy.
Bo są na przykład takie znaki, które co prawda dotyczą braila sześciopunktowego,
nie wiem, na przykład znaki diakrytyczne w języku włoskim.
Mimo to wprowadzasz z ósmym punktem z uwagi na jakieś tam koincydencje ze znakami przestankowymi.
Więc to trzeba dwoma funkcjami uruchomić ten brail, tak żeby on był naprawdę sześciopunktowy.
Jeśli chodzi o te skróty, no to tak jak mówię, w najbliższym czasie pewnie się pojawią.
Póki co ich nie ma. No to jest jedna z tych rzeczy okresu dziecięcego.
Mamy więc klawisze, 8 klawisz do pisania.
O, no i właśnie ten klawisz centralny.
A jak jesteśmy przy skrótach, to od razu może zapytam o wielojęzyczność
albo nie tyle o wielojęzyczność, o przełączanie całego interfejsu,
ale o tablice w różnych językach.
Czy można ich używać, jakoś się przełączać, jak to wygląda?
No dobrze, możemy o tym powiedzieć, bo myślałem o tym całym layout’cie,
ale myślę, że jeżeli słuchacie nas i jesteście cierpliwi,
to będziemy tutaj poemat dygresyjny uprawiać.
Włączam sobie ustawienia, można to zrobić albo naciskając spacja O, tak jak ja teraz, albo wejść sobie przez literkę S też można.
Jesteśmy w opcjach brajla, a tu…
…monitor brajlowski, kursor brajla, tryb ośmiopunktowy, stopień brajla, skrót element, tablica brajla, polska element, czas wyświetlania wiadomo, lewe klawisze przebijania, przechodź po akapitach element, prawe klawisze przebijania, przewijaj linię element, sułus orkestr, przewijaj linię element, sułus orkestr, przewijaj linię element.
Zaraz o tych klawiszach będziemy mówić.
Opcje brajla.
To są opcje brajla, są też opcje mowy, w których też można przełączać głosy itd.
Okej, zapytałem o to po prostu dlatego, bo myślałem, że może to też gdzieś tam się w tym przycisku robi i dlatego, rozumiem, to dobrze, możemy potem o tym też jakoś tam bardziej powiedzieć.
Są jeszcze, są jeszcze rozmaite skróty klawiszowe, których ja nie zapamiętywałem nawet, związane z przełączaniem, z przełączaniem na przykład tablic brailowskich.
Można to robić również skrótami klawiszowymi, nie trzeba koniecznie zaglądać do tego menu.
Nie uczyłem się tego na pamięć, więc odsyłam do instrukcji obsługi.
Jesteśmy na płycie czołowej, tu jak mówiłem, poniżej linijki.
A może o punktach brajlowskich dwa słowa, skoro już jesteśmy przed linijce.
Punkty są bardzo wyraziste, naprawdę bardzo wyraziste.
i na dłuższą metę przy czytaniu mogże to troszkę przeszkadzać, obawiam się.
Lubię takie punkty, bardzo ładne, eleganckie, niezbyt cienkie, takie pełne,
ale myślę, że jak ktoś chce poczytać dłużej, to może mu to przeszkadzać,
a regulacji miękkości czy twardości tego brajla nie ma.
A głośność samej linijki wyświetlacza?
To momencik, znajdźmy coś. Będę teraz czytał i przewijał, nie wiem czy to w ogóle będziesz słyszał, bo to naprawdę są bardzo, jedyne rzeczy, które będą słyszalne to są tak zwane klawisze kursora, one też słyszą do przewijania, za chwilę będę o nich mówił.
O. I te klawisze słyszysz.
Mhm.
Więc jak się uprzesz usłyszysz również zmianę linijki.
Ale jest to pomijalne, absolutnie pomijalne.
Znam znacznie głośniejsze linijki, naprawdę.
Słuchaj, naprawdę odpaliły się skróty.
Być może nie można pisać skrótami, ale ja ich wcześniej nie widziałem,
Więc nie wiem na ile to… Powiem, powiem ci i, i, i, i wam wszystkim państwu, że linijka się momentami zachowuje w sposób nieprzewidywalny,
bo na przykład wprowadzisz ustawienie jakieś tam konkretne, nie wiem, na przykład wyłączysz głos w przeglądarce dokumentów i przy kolejnym uruchomieniu tej przeglądarki
i ten głos znowu jest włączony, albo ustawisz sobie jakąś zakładkę gdzieś tam w środku paragrafu,
a linijka startuje od początku paragrafu i, nie wiem, następuje automatyczne przewijanie linijka po linijce.
Jest to dla mnie niezrozumiałe, no ale prawdopodobnie gdzieś jest jakiś tak zwany bubble w oprogramowaniu,
który też zostanie usunięty.
No mówię o tym, no bo tak jest,
ale jakbym się jakoś,
ja bym się bardzo tym nie przejmował specjalnie,
bo to są rzeczy, które, które pewnie będą…
Niedługo ich nie będzie, miejmy nadzieję.
Tak, tak, pewnie. Myślę, że tak.
Czyli ogólnie można powiedzieć, że dwie dość istotne,
o ile może software, bo to na razie urządzenie niedopracowane,
to to, co powinno dłużej i bardziej trwale działać,
czyli klawiatura brailowska i linijka,
no to są rzeczy pierwszorzędne.
Tak, tak, myślę, że tak, chociaż powtarzam,
ktoś, kto chciałby dłużej czytać brailem,
może odczuwać zmęczenie w palcach
ze względu na taką dużą wyrazistość tych punktów.
Dokończmy opis tego urządzenia.
Mówiliśmy, że po lewej stronie i po prawej stronie spacji są te dwa przyciski.
One mogą być przyciskami nawigacyjnymi, zwłaszcza kiedy…
Przegląda ten notatnik.
Kiedy się poruszamy…
Po lewej stronie, przepraszam, spacji, czy linijki teraz mówimy?
Po lewej stronie spacji.
Spacji.
Tak. Na tej takiej… na krawędzi, zresztą za chwilę dokładnie opowiem tę ściankę.
Ach zapomniałem, na frontowym panelu są przecież jeszcze klawisze przewijania w górę i w dół po lewej i w górę i w dół po prawej, takie jakie znamy z urządzeń HIMSA, czyli te takie malutkie przyciski i one, one są definiowalne.
to znaczy możesz po znakach, po słowach, chyba nie, po zdaniach, po stronach, po linijkach, po akapitach przechodzić, przełączasz to w menu, w ustawieniach.
Natomiast są możliwości poruszania się, nie wiem, również przy pomocy klawiszy skrótów, to znaczy na przykład, jeżeli nawigujesz po tekście,
to klawisz spacja i piąty, szósty przenoszą cię do następnego akapitu.
Klawisz spacja i drugi, trzeci przenoszą cię do poprzedniego akapitu.
Więc klawisz spacja i K przenoszą cię do początku linii.
Klawisz spacja i czwarty, szósty przenoszą cię na koniec linii.
Takie klasyczne, no nie?
Spacja L do początku, spacja czwórzywa do końca i tak dalej.
Dobrze, ale wracam znów do opisu i ta przednia część, która powiedziałem, że jest taka po skosie, ona prawie cała taka jest, bo środkowy, o przepraszam, środkowa część tej przedniej ścianki jest pionowa.
Na niej znajduje się przycisk Home i on zawsze powraca, przywraca nam główny ekran urządzenia.
Nawet jeżeli jesteśmy, znaczy zawsze, jeśli jesteśmy w funkcjach notatnika, linijki, przepraszam, nie notatnika.
Funkcje linijki są, linijka jest wielozadaniowa, więc kilka rzeczy może być na raz uruchomionych.
Nie wiem, na przykład odtwarzać multimediów, odtwarzać DAISY, za chwilę omówimy te wszystkie usługi.
To może…
I to jest ten klawisz home, o którym właśnie mówiłeś, że można się przełączać pomiędzy terminalem,
pomiędzy podłączonym urządzeniem, a notatwymi funkcjami?
Nie, klawisz centralny plus spacja przełącza nas.
Natomiast home nie, home nas wprowadza na ekran główny urządzenia,
jeśli jesteśmy w funkcjach linijki wewnętrznych, a jeśli jesteśmy na urządzeniu,
to na przykład w iOS, tak jak ja ćwiczyłem go troszkę,
to ten przycisk jest również przyciskiem home.
Tak samo jak, tak samo jak w telefonach, w iPhone’ach czy, czy w iPad’ach,
które to mają.
I to jest w pojonowej części tej przedniej ścianki, po lewej i prawej stronie klawisza home są mikrofony, takie otworki.
Czy są dobrze umieszczone, czy nie, nie wiem, natomiast mikrofon, i to znowu są pewnie błędy okresu dziecięcego,
Nie można przełączyć czułości.
Teoretycznie jest czułość niska, średnia i wysoka mikrofonu,
ale przełączając te poziomy czułości, nie widziałem żadnej różnicy.
W Braille Sense to działa, tutaj to nie działało.
I przechodzimy już na tą ściankę przednią.
Wracam do omawiania od lewej do prawej.
Od lewej strony mamy klawisz, on się nazywa kursor z jakiegoś powodu, ale to jest lewy kciukowy klawisz przewijania.
Potem jest klawisz F1, F2.
Jest ta wysepka z tym klawiszem home i mikrofonami po jego lewej i prawej stronie.
Potem jest klawisz F3 i F4.
One mają swoje znaczenie. F1 wprowadza nas, jeśli jesteśmy w funkcjach linijki, do wyszukiwania. Możemy sobie wyszukiwać pliki, które tam mamy.
F2 wprowadza nas do menu aplikacji. F3 jest takim przyciskiem jakby tab, tabulatorem.
F4 jest rodzajem escape’u, wychodzimy z określonego dialogu czy z określonej funkcji.
Potem jeszcze możemy naciskać te klawisze w różnych kombinacjach,
wszystkich nie omówię, ale powiedzmy klawisz F2 i F3 otwierają nam listę aplikacji, które są otwarte.
Ostatni klawisz po klawiszu F4 to jest drugi klawisz przewijania kciukowy,
też nazywany kursorem z jakiegoś powodu.
No i teraz tak, my możemy zmieniać im funkcjonalności, to znaczy one mogą przeskakiwać po linijkach, akapitach, znakach, po zdaniach, stronach, owszem, ale już nie możemy tego zrobić, żeby zamienić lewą stronę na prawą.
czyli prawy klawisz kciukowy, kieruje nas o linijkę w dół, czyli o 40 znaków w dół,
albo akapit, albo co tam sobie zadaliśmy, a lewy klawisz kieruje nas w górę.
To jest o tyle słabe, że nie można tego zmienić, że czasami jest tak,
że dochodzisz do końca linijki i widzisz, że już masz pusto,
Lewa ręka już wróciła, po lewej stronie już jest, a ty i tak musisz dojść, albo wyciągnąć sobie daleko, czy mały palec, czy kciuk podwinąć.
Mógłbyś to zrobić lewym palcem, bo on już tam jest, no nie?
No i to jest takie, że mogłoby to być fajniej zorganizowane, ale powiem ci, że to już jest i tak postęp,
bo to jest pierwsze urządzenie, o którym wiem, HIMSA, które ma w ogóle klawisze kciukowe.
Więc myślę, że idziemy w dobrą stronę, bo do tej pory jak się kupowało urządzenie HIMSA,
no to trzeba się było pogodzić. Ktoś może wolałby mieć klawisze kciukowe,
ale miał tylko te dwa małe po lewej i dwa małe po prawej na głównej frontowej ściance.
No i tyle. A teraz możesz sobie wybierać, którymi chcesz nawigować, co ci bardziej pasuje.
I równocześnie mogę korzystać tym samym z dwóch rodzajów, z dwóch sposobów nawigacji.
A nawet z trzech, bo przypomnę, że jeszcze ze spacją możemy się też poruszać słowami, znakami, liniami.
I wtedy na przykład te kapsułkowe z lewej i prawej strony nam przełączają o jakiś tam wiersz prawdziwy,
albo akapit, albo coś, a na przykład kciukowe nam przełączają 40 znaków
po prostu wśród, w tym.
Wszystko, co sobie tam poustawiasz.
Także mówię, jesteśmy na dużym, na wysokim poziomie uniwersalności tutaj,
także to jest bardzo takie wygodne.
No i co, może przejdźmy do funkcji, które są w linijce.
My Emotion, pierwsza z tego głównego ekranu, to jest tak trochę zdublowana struktura folderów, bo za chwilę przejdziemy do struktury folderów, ale tu mamy podzielone na gatunki odtwarzanych treści.
czyli books, czyli książki i daisy, czyli książki daisy, wiadomo.
Documents, czyli to, co mamy napisane.
Music, czyli wiadomo, muzyka, to wszystko.
I tam w music są też recordings, czyli wszystko to, co sobie nagraliśmy na dyktafonie.
To jest tyle, jeśli chodzi o ten My Emotion.
Wtedy, kiedy wejdziemy w manager plików, to się nam otworzy ten folder, który sobie zadaliśmy jako główny, wyjściowy.
Ja sobie taki ustawiłem, ale powiedzmy gdybyśmy mieli być w głównym, a widzisz, zapomniałem.
Zapomniałem, bo na tej przedniej ściance, za przyciskiem kciukowym prawym, jest jeszcze gniazdo kart SD.
Zupełnie zapomniałem o nim.
Mikro SD.
Mikro, tak, mikro SD, który tam trzeba sobie wcisnąć.
I teraz, gdybyśmy tu mieli tę kartę włożoną, to w tym menedżerze plików, o tak to się nazywa,
mielibyśmy nie tylko dyskflash, czyli te 64, bodajże chyba 64 mega, o ile pamiętam, giga, przepraszam,
które tutaj jest na pokładzie, tylko mielibyśmy jeszcze drugą rubryczkę i to byłaby karta SD.
Z tego poziomu można do nich dojść.
Download folder 1 z 11 element listy.
I nacisnąłem dysk flash, zgłosiło mi się, że tutaj jest, jest tu folder download, czyli pobranych plików.
Podtest z folder 2 z 11 element listy.
Podcast nagrania.
Resolding z folder 3 z 11 element listy.
Box folder 4 z 11 element listy.
Piążki mówione.
Music folder 6 z 11 element listy.
Deizm folder 7 z 11 element listy.
Data folder 8 z 11 element listy.
Tu już są takie, jakieś systemowe.
…dokument z folder 10, database z folder 11 z 11 element listy.
Database.
…database z folder 11, database z folder 9 z 11 element listy.
TTS data, czyli data, czyli prawdopodobnie dane syntezy.
Więc to jest menadżer plików.
Można pliki oczywiście kopiować, przenosić, zaznaczać.
Spróbujmy zobaczyć co tu jest możliwe.
Nie ma nic więc, z dokumentu otwórzmy, dobrze, co my możemy zrobić z plikiem bez nazwy, naciskam F2 i mam do dyspozycji plik,
Plik edycja i widok, i to są menu rozwijane, otwieram ten plik, mogę go spakować, mogę go również gdzieś wysłać, no mogę go dyskflash, tutaj mam dyskflash, ale tak naprawdę jakbym chciał to mogę go wysłać na przykład do karty mikro SD.
i tylko tam.
Przesłań do usuniętych.
Bez nazwy HP w 27 element listy.
Plik rozwijany menu.
Otwórz element menu.
Wyślij do dialogu element menu.
Zmień nazwę dialogu element menu.
Po wyślij jest zmień nazwę.
Nowy dokument do dialogu element menu.
Nowy folder do dialogu element menu.
Nowy dokument, nowy folder.
Konwersja pliku dialogu element menu.
Mogę skonwertować ten plik do,
na przykład do pliku brailowskiego,
HBL czy BRF.
Znajdź plik dialogu element menu.
Znajdź tekst do dialogu element menu. Połącz pliki dialogu element menu.
To jest też bardzo fajna opcja, też obecna w BrailleSense’ie.
Łączenie plików. Masz ileś plików tekstowych na przykład.
To są rozdziały jakiejś książki i jeżeli masz je umieszczone we właściwej kolejności,
no to zaznaczasz je i każesz je połączyć i otrzymujesz cały plik tekstowy.
Podziel plik dialogu element menu.
Tu możemy podzielić pli.
Podział pliku jest możliwy tylko bez nazwy HP F27 Element Listy.
Mikrozwijany menu. Widok rozwijany menu.
Otwór. Wyjście element menu.
Nie chciał nam przeczytać.
Podział pliku jest możliwy tylko bez nazwy HP F27 Element Listy.
No i tu jest właśnie problem tej syntezy, że kiedy jest spowolniona,
jak spróbuję przyspieszyć.
Szybkość mowy 7, szybkość mowy 11.
Zobaczymy co nam wtedy powie.
Nie chcę nam tutaj udzielić tej informacji.
Nic mi tutaj nie mówi, ale może je dzielić zdaje się akapitami albo zadaną wielkością, tak to przynajmniej działa w Braille sensie. Ja tego nie miałem potrzeby używać, więc troszeczkę tak mówię na czuja tak zwanego.
Natomiast menu edycję jeszcze pokażę, ale spowolnie, bo możecie nie.
Czekaj.
Kopiuj, wytnij, wklej, usuń, zaznacz wszystko. Nie wiem na ile to jest słyszalne Michale.
Ja słyszę.
To trasyka po prostu menadżera plików i widok, to mogę sobie, tak.
Dany folder, który, w którym się obecnie znajduję, mogę ustawić jako folder startowy,
z którego zawsze będę, do którego zawsze będę kierowany, kiedy wchodzę do menadżera plików.
A to jeszcze dopytam, a to pierwsze podmenu, to Emotion, to czym to się różni?
To są po prostu takie skróty, taka biblioteka?
Tak, to są skróty, które cię do poszczególnych klasyfikacji, nie wiem, do książek i tam masz od razu i książki Daisy.
Ale on wtedy skanuje jakby, tylko patrzy na ten folder Daisy?
Czy to jest tak, że on jakby książki Daisy on wtedy szuka w całym urządzeniu jakby globalnie?
Tu musisz się jego zapytać, bo on mi się z tego nie spowiadał, powiem ci.
Masz music, masz documents, masz daisy i masz books, czyli…
To można kiedyś potestować, po prostu sprawdzić samemu, albo poczytać.
Tak, to powiem ci szczerze, co on z tym robi, to mnie jest dość wszystko jedno,
bo najważniejsze, żeby mi grupował we właściwy sposób.
Prawdą jest, że instrukcja mówi o tym, że kiedy chcesz, żeby twoje pliki MP3 na przykład były zarządzane jak książka,
no to określony folder z tymi plikami odpowiednio ponumerowanymi, no musisz jednak wrzucić do folderu audiobooki,
Ani do jakiegokolwiek innego. Więc na pewno takiej rzeczy to ci nie zrobi.
Nie, nie rozpozna ci, że audiobook, że te oto pliki mp3 są audiobookiem, a nie czymś innym.
Więc taki folder, to wiem na pewno, musisz wrzucić do katalogu audiobooks.
To na pewno. A co do innych rzeczy, to trudno mi powiedzieć.
No dobrze, to co mamy dalej? Meninger plików mniej więcej wywiązany?
Dalej mamy notatnik. I ten notatnik byłby bardzo fajny, gdyby nie to, że nie ma tu korekty.
Także jest to naprawdę linijka z funkcją notatnika. Na porządnej pracy to tutaj bym się raczej nie koncentrował,
no bo potrzebujemy jednak czasami sprawdzić to, co napisaliśmy.
Bo BrailleSense, rozumiem, ma dobrą korektę zoptymalizowaną, dobrze?
Ma. Ja nie jestem jakimś specjalnym fanem tej korekty,
bo ona słowa troszkę rzadziej występujące, też traktuje jako błędy
i dość często muszę dodawać słowa do tej korekty,
ale ogólnie rzecz biorąc ma i dobrze, że ma, no bo to się przydaje.
Natomiast tutaj nie mamy tego.
Znów może pokażę menu.
Nowy rozwijany menu. Otwórz dialog elementarny.
Ostatnio otwierane pliki dialog elementarny.
Otwarte dokumenty dialog elementarny.
Zapisz dialog elementarny.
Zapisz jako dialog elementarny.
Ustawienia dialogu elementarny.
Klasyka gatunku.
Ustawienia głosu dialogu elementarny.
Wyjście elementarny.
Tutaj też mamy ustawienia głosu.
Tego nie miałem, nie mam w BrailleSense,
bo głos, osobny głos mam owszem
dla przeglądarki dokumentów,
a w notatniku nie. Tutaj tak, ale to ten sam problem, który miałem w przeglądarce
dokumentów, te ustawienia dosyć słabo, słabo się zapamiętują.
Bo rozumiem, że mamy do czynienia tutaj z głosami niuans.
Tak jak słychać. To jest Krzysiek. Jest jeszcze Ewa i Zosia.
Edycja, rozpocznij zaznaczanie, to nie wiem, czy jesteście zaznajomieni z tym, jak to HIMS robi, HIMS ma taką fajną dosyć filozofię, zresztą Brailliant podobnie, troszkę inne skróty są, zaznaczasz sobie blokowo tekst i na koniec tego bloku, tam gdzie się znajdziesz, już nie musisz go zaznaczać, tylko tam gdzie jest kursor,
to do tego momentu będziesz kopiował, wycinał i tak dalej, i tak dalej.
I również dodawał do schowka, co też nie jest rzeczywiste.
Tak, dodawał do schowka. Schowek można też opróżnić, także żebyś zaczynał od zera.
A podejrzeć? Nie, nie ma, nie? Takiego podejrzenia, schowka.
Nie, nie, nie ma czegoś takiego.
Właściwie tego mi zawsze brakowało gdzieś tam.
W każdym razie, rzeczywiście to jest bardzo fajne,
bo można sobie kilka fragmentów tekstu skopiować,
to znaczy najpierw skopiować do schowka,
a potem wkleić w dowolnie wybrane miejsce.
Wklej element mego.
O właśnie.
Usuń element mego.
Usuń puste linie element mego.
Usuń puste linie.
Można to zrobić od razu w ustawieniach,
żeby nie pokazywał w ogóle pustych linii w tekście,
no ale jeżeli chcesz wiedzieć, jak masz tekst sformatowany,
to, to nie włączasz tego ustawienia,
Tylko ewentualnie zaznaczając cały tekst, usuwasz wszystkie puste linie albo określone puste linie, no to jak tam potrzebujesz.
Dodaj do schowka elementowego.
O właśnie, dodaj do schowka.
Wyczyść schowek elementowego.
Wyczyść.
Zaznacz przystęp elementowego.
Zaznacz przystęp elementowego.
Też klasyka, możemy wpisywać.
Oczywiście my o tym nie mówimy, ale zakładamy, że to jest dla naszych słuchaczy raczej oczywiste, że to wszystko, o czym mówimy, co tutaj przedstawiasz, ma swoje,
Nie trzeba tego robić poprzez menu, tylko ma to swoje wszystkie, wszystko ma swoje skróty klawiszowe.
Tak, tak. Wszystko ma swoje skróty klawiszowe, no ale to nie będziemy w tej chwili wszystko…
Oczywiście, nie, oczywiście. Ja tylko tak mówię, mówię jakby ogólnie. Przypominam.
Ale jeżeli chcesz się zapoznać, jeżeli ktoś z państwa chciałby się zapoznać ze skrótami,
to oprócz tego, że jest instrukcja, to na poszczególnych, no zależnie od tego jak to macie ustawione,
bo może wyświetlać od razu skróty klawiszowe.
A może można też skrótem klawiszowym spacja myślnik wywołać ten skrót,
żeby on nam powiedział, jakim skrótem jest uruchamiany.
To zależy, co komu wygodnie.
Dobrze, wychodzimy z edycji, idziemy do wstaw.
Wstaw w zakładkę dialog element, idź do zakładki dialog element.
Usuń zakładkę dialog element, wstaw z kliku dialog element.
Czyli mieliśmy całe poświęcone zakładką tutaj część, potem wstaw z pliku, data, czas, pusta strona, tabulator i znowu zakładka.
Także takie rzeczy możemy wstawiać.
Idź do, czyli to jest cała seria wyszukiwania.
Znajdź i zamień dialog elementarny.
Znajdź i zamień, bardzo przydatny.
Idź do miejsca dialogu elementarnym.
Zdania i wskaźniki elementarnym.
Idź do miejsca, zobacz.
Idź do miejsca dialogu elementarnym.
Przejdź do komputerowej poletycji.
Potwierdź przycisk.
Przejdź do komputerowej poletycji.
I powiem wam…
Przejdź do akapitu komputerowej poletycji.
Przejdź do komputerowej poletycji.
Przejdź do… Nie wiem co to znaczy.
Nie doszedłem do tego.
Przejdź do akapitu komputerowej poletycji.
A nie do procentu?
Być może, zaraz zobaczymy.
Przejdź do akapitu, numer, przejdź do linii, też numer musiałbym wpisać, i tu masz procent, przejdź do, również u mnie w BrailleSense jest i też nie wiem o co chodzi.
Byliśmy w idź do, przeczytaj zaznaczony tekst, przeczytaj zaznaczony tekst.
Przeczytaj od początku do końca element, automatycznie przewijaj element.
Przewijanie automatyczne przy czytaniu. Jeżeli ktoś nie ma ochoty naciskać klawiszy przewijania, proszę bardzo, można sobie włączyć.
Odczytaj bieżące zdanie. Element menu. Odczytaj bieżącą linię. Element menu. Odczytaj bieżące słowa. Element menu. Odczytaj bieżący znak. Element menu. Odczytaj pozycję kursowy. Element menu. Odczytaj status. Element menu. Informacja o wielkości dokumentu. Element menu.
Status, czyli gdzie jesteśmy, nie?
Odczytaj status. Element menu. Informacja o wielkości dokumentu. Element menu.
Informacja o wielkości dokumentu.
Tak to są dokumenty, rozumiem, pliki normalne, tekstowe.
Ale możesz też zapisywać jako plik Worda, przy czym nie będzie żadnego formatowania.
Aha.
Jest owszem możliwość zapisywania jako plik doc, ale nie będzie żadnego formatowania.
Możesz też, zobaczmy jako co możemy zapisywać.
Zapisz jako.
Ostatnio otwierane pliki dialog element menu. Zapisz jako dialog. Zapisano dialog.
Formaty, uwaga.

Nie wiem co to jest format GF.

No, czyli było to w miarę zrozumiałe, prawda? To są wszystkie formaty, w których możemy,
w których możemy zapisywać dokumenty w pliku, w tym notatniku, ale tak jak mówię,
formatowanie żadnego nie ma, ani kursywy, ani no czegokolwiek, nie wiem,
wrównanie do prawej, do lewej, wyjustowanie, nie ma takich rzeczy.
To bywało i bywa w edytorze, ale to w bright sensie tutaj nie.
Ja bym mimo wszystko chciał tylko zasygnalizować, że jesteśmy jednak w linijce i nie widziałbym tego jako słabość,
bo wszystko co ta linijka posiada w sobie jest jakby bonusem. Przypominam, że to jest linijka i ona ma służyć do łączenia się z urządzeniami zewnętrznymi.
i kosztuje połowę, chyba troszkę ponad połowę tego, co Bryson z jakiegoś powodu.
No nie?
Dobrze, notatnik, jesteśmy w tym terminalu wreszcie.
To co, spróbujemy się połączyć z telefonem?
Możemy.
I teraz powinien się połączyć z moim telefonem, ale jakoś nie chce.
Powinien to zrobić automatycznie, a każe mi go parować.
Więc wchodzę w ustawienia.
A i teraz się podłączył.
To jest w ogóle ciekawa rzecz, bo to w różnych urządzeniach HIMSA w moim sensie też tak jest,
że nawet nie musiałem go podłączać, w sensie naciskać, żeby się połączyły.
Wystarczyło troszeczkę się poruszać po systemie, ponawigować trochę, no i on rzeczywiście się połączył.
Znów pewien niedorozwój, bo teoretycznie linijka jest zdolna do tego, żeby się połączyć,
żeby przekazywać również dźwięk, żebyśmy mogli korzystać z głośników linijki i z jej mikrofonów.
Także teoretycznie jest to możliwe.
Jest odrobina opóźnienia.
Te klawisze, do których jesteśmy przyzwyczajeni,
że są klawiszami nawigacyjnymi w iOS-ie akurat,
powodują zmianę
wyjścia lub wejścia, czyli wpisywania lub odczytywania,
zmianę sposobu wpisywania i odczytywania,
czyli klawiatura ośmiopunktowa, klawiatura sześciopunktowa i skróty.
Ale klasyczne klawisze nawigacyjne, czyli spacja czwarty punkt w prawo,
spacja pierwszy punkt w lewo i tak dalej, i tak dalej.
Przesuwają mnie po ekranie.
No i tutaj dostęp do paska statusu, do paska powiadomień, do szuflady,
czy tam do centrum sterowania.
Wszystko to działa, jak powiedziałem klawisz home
przenosi nas,
przenosi nas na główny ekran
i teraz mogę Ci pokazać
jak działa przełączanie się pomiędzy
urządzeniem zewnętrznym,
a funkcjami linijki.
Naciskam klawisz center i spacja
I już jestem.
Poruszam się.
Teraz jestem w funkcjach notatni, tej linijki.
Naciskam jeszcze raz center i spacja.
I teraz już słychać.
No, niefortunnie mam ten sam głos syntetyczny.
No ale tak, tak słychać, że gdzieś tam inaczej, że iPhone.
Bardzo dobrze się pisze, nie wiem, Whatsapp można bardzo wygodnie obsługiwać, notatnik, drafts, no różnego rodzaju aplikacje do edycji. Bardzo to wszystko wygodnie działa.
Jest sporo różnych skrótów nawigacyjnych, którymi można sterować iPhone’em.
Przypomnę, że iPhone ma też możliwość ustawiania własnych skrótów, własnych kombinacji skrótów.
To jest dostępne w menu Braille i w menu urządzenia, które jest podłączone.
Więc bardzo duża elastyczność.
No tak, w iOS-ie tych skrótów się teraz porobiło dużo i to jeszcze jakby dla każdego urządzenia bralowskiego ta obsługa jest trochę taka sama, trochę inna.
Pamiętasz może, co na przykład robią, no bo Home to mówiłeś, a te klawisze funkcyjne, one też coś robią w iPhone-ie, w iOS-ie z tym urządzeniem?
One są klawiszami nawigacyjnymi, w prawo, w lewo.
Aha.
Także nimi akurat bez konieczności posługiwania się tymi skrótami, spacja i coś tam.
Chociaż jak akurat masz pisać za chwilę, no to jest ci wygodniej, ale oczywiście wszystko tu działa.
A te klapsy kciuk kciukowe i boczne to też normalna nawigacja jakby?
No właśnie o tych kciukowych mówię, że w prawo i w lewo.
Klawisz F4 to jest z kolei, tak jakbym zmieniał, wiesz ten rotor tak zwany.
F3 to w lewo, tu z kolei klawisz F2, to poruszam się tak jakbym przewijał palcem jednym w górę,
stoję sobie na widżecie i mogę sobie, to jest taki wielowidżetowy czy taki wieloskładnikowy widżet
i ja w tej chwili poruszam się w górę tym, tak jakbym palcem przewijał w górę
i zmieniam sobie składowe tego mojego widżetu.
Pogoda, przypomnienia, kalendarz i tak dalej.
Jeden jest w górę, drugi jest w dół. F1 i F2.
Rozumiem.
No i tak jak mówiłem, home to jest home.
Teraz żeby wyjść i rozłączyć urządzenie
naciskamy klawisz, klawisze spacja i wielkie Z, czyli pierwszy, trzeci, piąty, szósty, siódmy.
No i w tej chwili już rozłączyłem urządzenia.
Przeglądarka dokumentów. No to klasyka, klasyka himsowa.
Zobaczmy co my tutaj mamy do przejścia.
Tu nam bęc cytrynowy stolik.
Spójrzmy.
No i tak, włączył się głos, który zaczął czytać,
a ja miałem ten głos wyłączony.
No więc cóż ci mam powiedzieć.
Możemy ustawić czytanie automatyczne
lub czytanie ręczne, czyli ja mogę sobie nawigować tutaj po akapitach, liniach i tak dalej.
Ale naciskając ósmy punkt.
Czeka ostrzenie przytwy, będące wstępem do podeszknięcia,
a potem skrobanie ostrza na suchej skórze, przy uszach i z tyłu na kalku
i wreszcie wpychanie miodemki do oczu i do nosa podczas oczyszczania twarzy z włosków.
Ten makabryczny opis to jest, nie wiem czy to było słychać,
Ten makabryczny opis dotyczy wizyty bardzo młodego człowieka u fryzjera.
Gość się bardzo bał tego fryzjera, no co tu dużo mówić.
W każdym razie ta przeglądarka dokumentów daje ci możliwość czytania ich na głos
albo czytania ich po prostu palcami, ale wtedy idziesz do ustawień
i sobie wyłączasz ten głos pod warunkiem, że to ci zapamięta.
A jakie formaty przeglądarka odtwarza? Wszystkie możliwe?
.doc.txt, .html, .pdf, .epub. Co tam jeszcze? No pewnie te wszystkie .brl, .brf i .html.
Czyli właśnie o to mi chodziło, że i .pdf-y są i .epub też.
Tak, tak, tak, tak, tak. Więc to od tej strony to tak.
Tak zastanowiłem się w tej chwili, tylko patrzę, czy ja w ogóle mam tutaj jakiś…
Ale no przeglądarki, przynajmniej w Brailsense, ja sądzę, że tutaj też, bo PDF-a chyba czytałem tu.
Mam tu 1 kościoła, to jest takie nowe tłumaczenie,
które jest w wersji IPAP, no i to dosyć powolutku otwiera.
Zaraz zobaczymy, czy skutecznie chociaż.
Można mieć ustawione sygnalizację dźwiękową postępu
czynności wykonywanych, ale ona jest jakoś bardzo taka,
bardzo nieprzyjemna, bardzo głośna jest.
Zapytałeś o co?
O nawigację, czy jest tutaj możliwa jakiś spis treści, nawigacja?
A, ze spisem treści to różnie.
Wiadomo, że to w EPUB-ie powinien być.
Teoretycznie powinien być, ale ja się z tym jeszcze nie spotkałem.
Natomiast widziałem w helpie, nie wiem jak on jest skompilowany,
tutejszy help, taki skrót, spacja N i on rzeczywiście
przenosi nas, o jest, jest.
No tak, wszystko się zgadza,
natomiast nie mam możliwości przejścia
do spisu treści niestety.
A otworzył się w przeglądarce.
Otworzył się, tak w przeglądarce jak najbardziej.
To jest jeszcze, wydaje mi się, że próbowałem przejść bezpośrednio do konkretnego rozdziału, ale nie.
Natomiast jak zauważyłeś, zaczął znowu mi czytać. To znaczy, że głos, który był wyłączony, włączył się z powrotem.
Ewidentnie nie przetrwało.
Także no mówię, tu jest jeszcze sporo takich rzeczy.
No więc przeglądarka. No przydatne, przydatne, niewątpliwie używam.
Można, nie wiem, może menu jeszcze pokażę tej przeglądarki, bo to…
Co my tutaj w nim mamy?
Otwórz.
Parametry strony.
Ile chcemy mieć? No właśnie.
To tyle, nie?
ilość linii na stronie, ilość znaków w linii.
Ustawienia głosu dialogu elementowego.
Ustawienia głosu dialogu elementowego.
Ustawienia głosu dialogu.
Głos, włączone, jeden, dwa element listy.
Ustaw głośność, pięć, pięć.
Ustaw szybkość, pięć, pięć, dwa.
Ustaw wysokość, pięć, pięć.
Domyślny typ czytania, zwykły, jeden, dwa element listy.
Nazwa głosu, polisz, Krzysztof, dwa, pięć element listy.
Tutaj też możemy wybrać sobie, jakim głosem ma nam czytać.
No załóżmy, że w samym ZOS-ie.
No i zmienił nam na ZOS-ie. Założę się, że już niebawem będzie czytał znowu.
Idź do…
w tych idź.do jak w notatniku.
…odczytaj zataczony tekst element memu.
Przełącznik czytania ciągłego element memu.
Trzytaj bieżącą stronę element memu.
Trzytaj bieżącą akapit element memu.
Trzytaj bieżącą linię element memu.
Odczytaj bieżące zdanie element memu.
Odczytaj zataczony tekst element memu.
Przełącznik czytania ciągłego element memu.
No i wróciliśmy.
…przyczytaj rozbitek.
Zakładka rozbijany memu.
Wstaw zakładkę dialog element memu.
Idź do zakładki dialog element memu.
Usuń zakładkę dialog element memu.
Wspominałem, że z tymi zakładkami to różnie, zwłaszcza ze znajdowaniem ich.
No i dobrze. Zakładka może być sygnalizowana sygnałem akustycznym, jeśli chcemy.
Ja na ogół nie chcę. To wszystko jeśli chodzi o menu.
Odtwarzacz Daisy. Nie mam tu w tej chwili żadnej książki, ale odtwarzacz Daisy ma dosyć bogatą nawigację.
Można się poruszać o określone poziomy, można się poruszać o jakąś wartość minutową.
Także to w normie, można przyspieszać, tak można przyspieszać, spowalniać.
I u Chimisa to było dobrze zrobione i w ogóle, no, odtwarzacze DAISY raczej muszą mniej więcej działać tak samo.
Można, można wiedzieć ile stron się, na której się jest stronie książki.
To też wszystko jest wyświetlane, także tu bardzo, bardzo fajnie.
Odtwarzać multimediów też jest klasyczny, to znaczy, no zobaczmy może jakiś.
Nie powiedzieliśmy jeszcze o tym patencie, znaczy o patencie powiemy zaraz,
ale o tym, że tak jak we wszystkich urządzeniach HIMSA,
co bodajże pięć kursor routingów, klawisze kursor routing jest taka kropka, prawda?
Takie są zaznaczone, tak.
Tak. I to też służy w multimediach do przeskakiwania procentowego. Prawda?
To akurat nie. Tylko same klawisze routingu służą do tego, dlatego że…
Aha, że nie tylko te, tylko każdy klawisz.
Każdy, tak. Każdy.
No dobrze. Neuroprzekaźnik w komunikacji międzyludzkiej.
Jeśli będziecie Państwo mogli gdziekolwiek chodzić,
to zadbajcie o swój poziom dobrostanu psychicznego, znaczy chodźcie.
No i co, naciskam sobie jeden z takich środkowych przycisków i przenosi mnie.
To jest naprawdę bardzo, bardzo wygodne. Bardzo wygodne.
Jeśli zobaczyliśmy ten komunikat, jeśli wielokrotnie powtórzyliśmy ten komunikat…
I znów możemy sobie wartość…
Te głośniki tak zapytam, bo właśnie możemy o tym chwilkę pomówić, że one są niezbyt.
One teraz były ustawione mniej więcej na średni poziom głośności, czy głośno-cicho?
Głośności powiem.
Głośność 10.
Głośność 8.
Kolektor klasyczny. Szybkość mowy 8.
O nawet kolektor jest.
Wysokość mowy 8.
Wysokość mowy 9.
Wysokość mowy 6.
Głośność mowa 12.
Głośność mowa 15.
Mogę ustawić do 15.
Głośność mowa 11.
Głośność mowa 15.
To jest max.
Szybkość 0.
Korytork klasyczny, głośność 15, wysokość mowy, głośność 15, głośność 15.
A właśnie jak przyspieszenie, nie dławi się jakoś, nie urywa?
Zaraz ci pokażę.
Dr Hegla, założycie państwo sobie na YouTubie wygooglać bardzo fajnego filmiki.
To jest dniany człowiek, który mówi o mózgu dużo więcej, dużo fajniej sumy niż ja.
Polecam, ja go też sobie słucham czasem nie do poduszki, tylko w trakcie drogi, jak sobie jadę samochodem na różne spotkania.
Tak naprawdę polecam go do słuchania. I on mówi wprost, po co się dzieje w naszym mózgu,
kiedy pracujemy z nimi klaserami, po kilka godzin, kilkanaście godzin na dobę.
To jest bardzo dobra jakość nagrania, ale powiedzmy, że znam lepsze algorytmy przyspieszania.
Pani mówi wyraźnie, więc powiedzmy można ją bardzo przyspieszyć. Nie każdego tak można przyspieszyć.
Myślę, że tak. Więc niewiele trzeba, żeby zmienić zachowanie człowieka.
No ale trzeba przyznać, że przy samej tej nawigacji, po zmianie prędkości mowy,
nie dławi się jakoś urządzenie podczas zmiany.
Nie, nie dławić się, nie dławić się, zdecydowanie nie.
Ja zresztą bardzo często korzystam z przyspieszonego odtwarzania,
także jak najbardziej. No i teraz tak,
tu jest bardzo dużo rzeczy do poustawiania, bo możesz sobie ustawić,
czy pokazuje ci, ile ci zostało, czy jak dużo upłynęło.
Możesz zdecydować, czy ma zapamiętywać pozycję,
czy nie ma zapamiętywać pozycji, w której skończyłeś odtwarzanie.
No, dla mnie rzecz jest raczej oczywista, no ale powiedzmy, jest to do ustawienia.
Czy chcesz, żeby to ci coś powtarzało, czy żeby nie powtarzało,
ile razy ma powtarzać, ewentualnie możesz sobie pętlę ustawić.
No, twarzacz jest mocno konfigurowalny.
Możesz sobie ustawić, czy chcesz, żeby ci tagi i tytuł wyświetlało.
To wszystko, co tam na przykład jest zeszyte w metatagach pliku mp3.
Dobrze pamiętam, tam można było i przeczytać pojedyncze pliki i foldery chyba nawet całe.
Tak, listę mogłeś sobie…
Listę zrobić, utworzyć.
Tak, tak, tak i mogłeś na przykład dodawać, to też jest ustawiane,
możesz sobie dodawać, zaznaczając jakiś plik,
możesz go dodawać do listy, albo możesz otwierając na nowo
odtwarzacz multimedialny, po prostu kasować od razu listę
i stwarzać nową, no nie?
No dużo tego jest, więc popatrzmy w menu.
Otwórz plik, dodaj element, tutaj plik, dodaj element, tutaj folder,
O, tak jak mówiłeś, dodaj folder.
Bardzo ładnie.
Idźmy dalej.
Odtwarzanie.
odtwórz element menu, poprzedni odtwórz element listy.
Wszystko to ma swoje pozycje w menu.
No wiadomo, że…
On to zawsze musi mówić, element menu?
Czy to można gdzieś wyłączyć?
Nie widziałem możliwości wyłączenia tego.
Ale być może, poczekaj,
zaraz ci powiem,
bo bardzo jest to możliwe, że…

Opcje globalne.
Wyłączono, zobaczymy.

No spróbujmy.
Czy nam to…
Typu 1 euro przekaźnik w komunikacie, wynik rozwijamy, pozycja rozwijamy, wstaw znacznik, użyj znacznik, skocz do znacznika, skocz do czasu, idź do procesu, przejdź do indeksu ormerze, ustaw początek pętli, ustaw koniec pętli, wstaw znacznik, pozycja rozwijamy, zakładki rozwijamy,
Nie wiem czy wszystkim naprawdę się chce przechodzić przez te wszystkie menu z nami, więc powiedzmy, że na tym się zatrzymamy.
Przejdźmy sobie.
Usługi biblioteczne, usługi dotychczasowe, funkcje globalne, pomoc, usługi, narzędzia, usługi biblioteczne, MediaPlayer.
MediaPlayer, usługi biblioteczne, tu nie ma o czym gadać póki co, bo próbowałem się zalogować do DZDN.
Jeszcze mi się to nie udało, ale docelowo ma być możliwość, ma być możliwość zalogowania się do naszego DZDN.
Także to jest bardzo pozytywne.
Narzędzia. Nagrywanie.
Kalkulator.
Datej czas budzik.
Stoper i minutnik.
Możemy sobie zrobić kopię zapasową na karcie SD.
Wszystkiego tego, co tutaj, na micro SD.
Wszystkiego tego, co mamy w linijce.
Formatowanie.
No i to wszystko. Ustawienia nie będziemy wszystkich omawiać, bo naprawdę… No i pomoc.
Pomoc jeszcze mam w takiej wersji chyba dosyć wczesnej, bo niektóre fragmenty jeszcze są po angielsku,
ale o ile wiemy jest już bardziej współczesna wersja, bardziej dopracowana.
Michał, myślę, że trzeba kończyć powoli i podsumować to, co powiedzieliśmy.
Linijka jest bardzo ciekawa, bardzo dobra klawiatura, bardzo dobrze zbudowana,
z bardzo dobrymi punktami brajlowskimi, chociaż nieregulowanymi
i co wrażliwsze palce mogą na tym trochę ucierpieć.
I jeszcze raz powiedzmy to sobie, jest to linijka z dodatkami.
No nie mogę jej robić zarzutów o to, że nie ma korekty tutaj.
To nie jest komputer, to jest linijka, no nie?
A czy myślisz, że te, bo już nie będziemy o tym szczegółowo mówić,
ale czy myślisz, że te głośniki i mikrofon i w ogóle funkcja nagrywania
stanowi jakąś wartość realnie dodaną, taką, która może się rzeczywiście przydać?
Znaczy no głośniki to słyszysz, że działają, no to nie jest, to nie jest tak,
no nie chcę teraz znowu porównywać z Braille Sensem, bo ktoś powie, o jak słabo, no.
No jest słabiej niż BrailleSense, jest słabiej niż iPhone, ale ten głos jest niewątpliwie czytelny.
Jakość mikrofonów. Do nagrania jakiejś rzeczy, której byś nie nagrał, gdybyś tego nie miał, no to się przydaje.
Natomiast jak chcesz nagrywać studyjnie, no to musisz mieć, musisz sobie powiesić na statywie mikrofon taki, jaki ja tu mam, szerokomembranowy.
albo chociażby jakiś porządny mikrofon dynamiczny, no i mówić do niego, no to wiadomo, że to nie jest urządzenie do nagrywania jakichś superjakościowych rzeczy.
No tak, Android, bo o tym nie powiedzieliśmy, urządzenie jest oparte na Androidzie, ale to jest system zamknięty, to nie jest Android otwarty.
Zamknięty, tu niczego nie doinstalujesz.
A sieć Wi-Fi to do czego się może przydać? Jedynie do aktualizacji oprogramowania i do usług bibliotecznych jak na razie.
I do synchronizacji z serwerem czasu.
Czyli dalej nie można zsynchronizować kolejna linijka, która ma Wi-Fi, a nie pozwala zsynchronizować plików z jakąkolwiek chmurą.
No powiedz, no to jest, no tak, ale znów, no nie chcę z tego robić zarzutu linijce, bo to jest linijka.
Znaczy oczywiście, ale to znaczy wiesz, to jakoś powinno być rozwiązane i to nie jest kwestia Chimsa, tylko to to jakby mówię to też pod kątem Brainianta, Mantisa, no tych dwóch, tego Winota, czyli no wszystkich właściwie współczesnych urządzeń brailowskich.
Ja rozumiem, że to jest pewien problem, jak to oprogramować i tak dalej, ale szkoda,
że to jakoś, nawet jakby jakaś aplikacja była, żeby to jakoś lokalnie, żeby to jakoś potem w Wi-Fi,
bo coś by się przydało. Nie wiem jak, ale…
Ja bym się nie upierał przy tym, że to musi obsługiwać, że linijka musi obsługiwać, nie wiem, OneDrive,
czy Google Drive, czy iCloud, czy cokolwiek, ale niech przynajmniej daje nam możliwość…
Tym bardziej w dobie tych aktoryzacji podwójnych i tak dalej.
plików do naszych urządzeń.
Czyli przydałby się jakiś protokół
czy jakaś aplikacja
instalowana, czy to na IOS-ie, czy to
na Androidzie, czy to na Windows, czy na Macu,
która by dawała taką możliwość.
Podobno na Windows można
kopiować pliki po kabelku
i urządzenie jest wtedy widziane
jako dysk zewnętrzny.
Ja na Macu tej sztuki
nie dokazałem.
Ale ogólnie
i nawigacja, i taka przyjemność pracy z urządzeniem jak najbardziej pozytywna.
Mówię, do czytania i pisania urządzenie jak najbardziej.
Mówię, wszystkie inne rzeczy traktujemy jako miły, ale dodatek.
No bo to nie jest notatnik, tylko to jest linijka z feature’ami, tak?
I też, co by nie mówić, jak tam testowałeś, pokazywałeś te różne funkcje menu,
to mimo, że tam pewne były niedoskonałości, o których wiemy na razie,
to to wszystko działało względnie stabilniej, szybko.
Tak, tak, tak, no nie narzekałbym.
Mówię, no niech się jeszcze te, te drobiazgi poprawią.
No przy spowolnionej mowie, żeby obcinać komunikaty,
no to trochę słabo już.
Tym bardziej, że czasami nie doczytuję, nawet nie wiesz o co mu chodzi,
bo tak bardzo nie doczytuję.
No więc coś jest nie halo w tym mocno.
No ale mówię, to są wszystko software’owe rzeczy
i Chimps musi sobie z tym poradzić.
I na pewno będą poprawione.
Słuchaj, Michał, wiesz jak jest.
Tu mamy, mamy różne wystawy.
Chimps wypuścił Emotion.
Czekaj, kto to teraz coś wypuszczał?
No Harpo.
Harpo wypuściło tego malucha.
Jeszcze go nie widziałem.
W każdym razie ukazują się różne monitory.
no i trzeba się ścigać trochę, no nie?
No oczywiście.
Powiedzmy tak, jak sobie przypominam historię Braillianta,
którego też testowałem na wczesnym etapie jego rozwoju,
no to Brailliant miał różne rzeczy na wyposażeniu,
ale one jeszcze nie działały.
Tutaj to i tak wyszło w dość dobrej,
na dość dobrym etapie.
Trochę, trochę się śmieję, no bo człowiek się cieszy,
że to tak dobrze wyszło.
No tak naprawdę urządzenie wychodzące z firmy powinno być w stu procentach sprawne,
a nie w takim standardzie beta.
No ale to nie jest tylko kwestia Chimsa.
To wszystkie urządzenia, nie wiem czy pamiętacie,
ty i państwo słuchacze, jak testowałem odtwarzacze multimediów,
książek mówionych, no to tam buk na buku, tam była dziura na dziurze.
no to, to przecież to, to wszystko pośpiech.
No nic innego jak ściganie się i pośpiech.
I tu akurat Brailliant zrobił coś takiego trochę jak Apple.
Pewnych, pewnych funkcji nie wypuścił,
one nie działają, będą za czas jakiś i może dobrze.
No już są, już są, już są, bo już synteza jest
i to tam jest synteza, zdaje się.
Tam jest synteza acapelli.
Acapelli.
Tak. Ja sobie na przykład acapelle zainstalowałem
u siebie w Braille Sense’ie i też sobie chwalę.
Natomiast tutaj, no, żadnej spoza niuansa nie, nie zainstalujemy.
A którą klawiaturę byś wolał Braille, bo tą Brailliant’a też chwaliłeś, nie?
Że jakby podobała ci się, pamiętam. Brailliant’a, który…
Tak, ale wolałbym, wolałbym Emotion zdecydowanie.
Mhm. Mhm.
Wolałbym Emotion.
No, Chim’s, co by nie mówić, oni zęby zjedli na tych notatnikach.
Z tego są najbardziej znani i to im ogólnie wychodzi, taka jest prawda.
Wiesz co mnie najbardziej ciekawi?
Ciekawi mnie najbardziej to Michał,
jaki będzie następny BrailleSense.
To znaczy ile on będzie miał z tego
emotion.
Bo tak jak patrzę na to,
jak oni rozwijają te produkty,
to mieliśmy tak BrailleSense 6,
mieliśmy SensePlayer
i w tym SensePlayer’ze
miałeś pewne patenty,
które zastosowali w linijce,
Czyli na przykład te właśnie przyciski do, do odpalania Wi-Fi, Bluetooth, Wi-Fi, Bluetooth i tych połączeń.
To jest żywcem wzięte, albo przynajmniej zaadaptowane z SensePlayera.
Przesyłanie mowy, które jeśli będzie działać, no to to też będzie kopiuj, wklej z SensePlayera.
Co z tego przejdzie na BrailleSense’a siódemkę, czyli jak to się będzie nazywało i kiedy to nastąpi, to nie wiem. Trochę się boję.
Część z tych rzeczy może software’owo będzie załatwiona.
Tak, ale nie ukrywam, że trochę się boję, czy te wszystkie uproszczenia, na przykład, nie wiem, blokada elektroniczna, blokada klawiatury.
No nie daj Boże, bo to naprawdę jest pomysł, powiedzmy sobie szczerze, średni.
Klawiatura mogłaby przejść, proszę bardzo.
Myślę, że kto inny chyba jest dostawcą, to mówię tak na czuja,
tej linijki brailowskiej, samych pól brailowskich,
bo ja mam jednak w brailicensie inne, troszkę delikatniejsze.
Nie mówiąc już o tym, że jak może pamiętasz, ja w ciągu dwóch lat dwa razy odsyłałem do wymiany linijki, także to też było dosyć słabo zrobione.
No mówię zobaczymy, co z tych wszystkich nowości zostanie w nowym BrailleSense, bo tak widzę, że to tak pokoleniami idzie i przekazują sobie różne pomysły.
Różne urządzenia różnym urządzeniem przekazują.
Póki co na przykład BrailleSense obecny,
software’owo wcale nie otrzymał możliwości
przesyłania dźwięku z urządzenia zewnętrznego.
I wcale nie wiem, czy do tego dojdzie.
Zauważalne jest to na przykład,
że w BrailleSense jest więcej pamięci operacyjnej.
Tam jest bodaj 6 czy 8 giga.
A w linijce Emotion masz tylko 4 giga RAM-u i to już czuć.
Prawdopodobnie jest też inny procesor, no bo proces otwierania dokumentów
jest nieporównywalnie szybszy, na prawie sensie, niż w tej linijce.
Ale powtarzam, jest to linijka. Ja sobie to sam muszę powtarzać.
To ma się sprawdzać głównie z urządzeniami zewnętrznymi.
Wszystko inne z fakultaty.
Ja się trochę dziwię, mimo wszystko, chociaż to są już takie spekulacje, że poszli w te głośniki i w to wszystko, że mogli zrobić tak, że to jest tylko linijka z nowym designem, bo przecież wcześniej oni mieli, to byłby taki uspocześniony Edge, bo Braille, Qbraille XL nie wszystkim pasował z racji na wielkość i na tą dziwną klawiaturę, a tutaj byłaby porządna linijka z porządną klawiaturą, z porządnym Braille’em, koniec.
Michał, ale rynek taki nie jest. Rynek, skoro konkurencja ma gadające linijki, to my nie możemy nie mieć.
No wiem, to tak działa.
To tak to, wiesz, bo kupią u sąsiada, nie kupią.
No tak, to jest takie właśnie, a tym bardziej, że no Bryson scenę ma dosyć zaporową, tak, on jest naprawdę drogi.
Więc no, no tak, to tak jest, to prawda.
Zresztą, jak chcesz poczytać książkę na dłuższą metę
i wolałbyś ją poczytać głosem,
no to jest ci miło, że masz jednak odtwarzacz tam w środku.
A to nie jest jakaś wielka filozofia, żeby on tam był.
To nie jest z tym problem, no nie?
A sprawdzałeś wejście słuchawkowe, tak jak to działa?
Nie, no ale to nie spodziewam się, no chyba, że jest jakiś bug,
Ale nigdy nie spodziewam się, żeby cokolwiek tutaj miało nam przeszkodzić.
Nic mi nie wiadomo natomiast jeśli chodzi o instalowanie słuchawek bezprzewodowych.
Ale może to sprawdzę. Czekaj, nie mam przy sobie żadnych.
Natomiast nie mam w instrukcji nic na ten temat.
To instrukcja to jest w ogóle osobna historia, bo w tej instrukcji
No pewnych rzeczy na przykład, nie wiem, pewnych zastrzeżeń co do funkcjonowania różnych elementów tej linijki, no nie ma.
I musisz sam do tego dochodzić, no nie. To zresztą w bralicensie też miałem to w instrukcji, że jak sam nie doszedłem do czegoś, to instrukcja mi tego nie powiedziała momentami.
No i też nie wiemy, czy to są jakieś rzeczy, że w angielskim na przykład softcie tego nie ma, nie wiem, a w polskim jest. No trudno powiedzieć.
Znaczy w polskim. Nie to, że w polskim, ale po prostu w tym nieoryginalnym.
Wiesz, skądinąd wiem, że sam proces produkcji tej instrukcji jest taki.
Powstaje najpierw po koreańsku, potem jest tłumaczona na angielski.
Z jakością tego tłumaczenia też różnie bywa.
No i potem z tego jest tłumaczona na polski, więc wiesz.
Dziękujemy firmie ECE za wypożyczenie urządzenia.
Bardzo dziękujemy, bo jest to na pewno ciekawe urządzenie.
Mówię, gdyby je oceniać po okładce, to można by go bardzo niedocenić.
Okładeczka jest marniutka, ale samo urządzenie naprawdę i skonstruowane i wykonane bardzo dobrze,
z dobrą linijką, z bardzo dobrą klawiaturą, z fajnymi klawiszami nawigacyjnymi.
wyłączam urządzenie, z klawiszami nawigacyjnymi fajnymi myślę, że jak jeszcze trochę popracują nad softem, to będzie to bardzo przyjemna linijka.
I to tyle. Przypominam, że o linijce opowiadał Robert Hetzyg. Bardzo Ci dziękuję.
Dzięki wielkie.
I to był Tyflo podcast, który prowadził Michał Kasperczak.
Do widzenia.

Wszystkie nagrania publikowane w serwisie www.tyflopodcast.net są dostępne na licencji CreativeCommons - Uznanie autorstwa 3.0 Polska.
Oznacza to, iż nagrania te można publikować bądź rozpowszechniać w całości lub we fragmentach na dowolnym nośniku oraz tworzyć na jego podstawie utwory Zależne, pod jedynym warunkiem podania autora oraz wyraźnego oznaczenia sposobu i zakresu modyfikacji.
Przekaż nam swoje 1,5% podatku 1,5 procent Logo FIRR Logo PFRON Logo Tyfloswiat.pl

Czym jest Tyflopodcast?

Tyflopodcast to zbiór instrukcji oraz poradników dla niewidomych lub słabowidzących użytkowników komputerów o zróżnicowanej wiedzy technicznej.

Prezentowane na tej stronie pomoce dźwiękowe wyjaśniają zarówno podstawowe problemy, jak metody ułatwienia sobie pracy poprzez korzystanie z dobrodziejstw nowoczesnych technologii. Oprócz tego, Tyflopodcast prezentuje nowinki ze świata tyfloinformatyki w formie dźwiękowych prezentacji nowoczesnych urządzeń i programów. Wiele z nich dopiero znajduje sobie miejsce na polskim rynku.

Zapraszamy do słuchania przygotowywanych przez nas audycji i życzymy dobrego odbioru!

Tematyka

Pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych